-0515-442328-

woensdag 8 februari 2017

kan je je team beter sturen op succes?

Ik krijg het boek “Navigeer je team naar succes” onder ogen. Een tittel die me direct prikkelt. Want wie wil nu niet dat zijn of haar team nog succesvoller zal zijn? Alles begint natuurlijk bij de persoon die zijn team leiding geeft. Geeft die het goede voorbeeld? Schept die de juiste sfeer en heeft die wel de juiste mensen geselecteerd? Maar volgens Bregje Spijkerman is er meer.

Door dit boek leer je de teamprocessen begrijpen en krijg je tools om deze in kaart te kunnen brengen. Want eerlijk is eerlijk, het is een tijdrovende klus, om samen te werken en de dingen goed voor elkaar te kunnen volbrengen. We vergaderen, we doen aan klein crisis management, we voeren projecten uit. En tussendoor lekken we nog eens behoorlijk wat tijd in de teamprocessen gewoon omdat we ze niet begrijpen. Ik heb mezelf de afgelopen jaren heus een aantal keren verzucht: “Ik krijg er mijn vingen niet op”.  En dat is niets unieks, ook vriendinnen en collega’s hoor ik af en toe wel eens zuchten.  Het komt meer dan eens voor dat ik dacht dat we de dingen goed hadden doorgenomen. Dat het helder was wat iedereen zou gaan doen. En toch blijkt later dan dat de andere wat anders hadden gedacht.  Het pakt dan net anders uit. Op zich hoeft dat natuurlijk niet altijd fout te zijn, maar je kunt je voorstellen dat dat wel zomaar wel verkeerd uit kan pakken.  Ik weet nog goed dat we door hadden genomen dat we voor een bepaalde campagne zouden gaan. We hadden met een aantal mensen bedacht wat voor een campagne, voor wie, wanneer en waarom. Iedereen wist wat hij zou gaan doen, en ook wanneer. Tenminste dat dacht ik. Ik had immers toch nog de controle vraag gesteld aan iedereen: Dus wat ga jij doen en wanneer? Door omstandigheden had ze haar taken over gedragen aan een andere medewerker. Ik wist van niets, dat hoeft ook niet per se natuurlijk, maar in dit geval was het wel heel handig geweest. Je voelt het al aankomen natuurlijk. Ja hoor, de medewerker had de stagiaire gevraagd om de rest nog even af te maken. De stagiaire zijn periode was inmiddels al ruimschoots voorbij en toen ik de medewerker vroeg naar zijn inbreng vertelde die me doodleuk dat ik die even aan de stagiaire moest vragen (die dus al weg was). De medewerker had op vreemde wijze alle bestanden verloren,  en de stagiaire zat in het buitenland. Wat kon ik doen? Zo’n drie weken werk was weg, en ik had het al een paar dagen later nodig….

Hoe nemen we besluiten? Nemen we besluiten of blijven het te vage thema’s waar we keer op keer maar op blijven terug komen? Hoe innoveren we? En hoe leren we eigenlijk? Dit boek beloofd dat ze me daarin meer inzicht zal geven. Ik ben benieuwd, heb jij het toevallig al gelezen? Ik ben benieuwd naar je ervaring! Wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten