Ik krijg het boek “Navigeer je team naar succes” onder ogen.
Een tittel die me direct prikkelt. Want wie wil nu niet dat zijn of haar team
nog succesvoller zal zijn? Alles begint natuurlijk bij de persoon die zijn team
leiding geeft. Geeft die het goede voorbeeld? Schept die de juiste sfeer en
heeft die wel de juiste mensen geselecteerd? Maar volgens Bregje Spijkerman is
er meer.
Door dit boek leer je de teamprocessen begrijpen en krijg je
tools om deze in kaart te kunnen brengen. Want eerlijk is eerlijk, het is een
tijdrovende klus, om samen te werken en de dingen goed voor elkaar te kunnen
volbrengen. We vergaderen, we doen aan klein crisis management, we voeren
projecten uit. En tussendoor lekken we nog eens behoorlijk wat tijd in de
teamprocessen gewoon omdat we ze niet begrijpen. Ik heb mezelf de afgelopen
jaren heus een aantal keren verzucht: “Ik krijg er mijn vingen niet op”. En dat is niets unieks, ook vriendinnen en
collega’s hoor ik af en toe wel eens zuchten. Het komt meer dan eens voor dat ik dacht dat
we de dingen goed hadden doorgenomen. Dat het helder was wat iedereen zou gaan
doen. En toch blijkt later dan dat de andere wat anders hadden gedacht. Het pakt dan net anders uit. Op zich hoeft
dat natuurlijk niet altijd fout te zijn, maar je kunt je voorstellen dat dat
wel zomaar wel verkeerd uit kan pakken. Ik
weet nog goed dat we door hadden genomen dat we voor een bepaalde campagne
zouden gaan. We hadden met een aantal mensen bedacht wat voor een campagne,
voor wie, wanneer en waarom. Iedereen wist wat hij zou gaan doen, en ook
wanneer. Tenminste dat dacht ik. Ik had immers toch nog de controle vraag
gesteld aan iedereen: Dus wat ga jij doen en wanneer? Door omstandigheden had
ze haar taken over gedragen aan een andere medewerker. Ik wist van niets, dat
hoeft ook niet per se natuurlijk, maar in dit geval was het wel heel handig
geweest. Je voelt het al aankomen natuurlijk. Ja hoor, de medewerker had de
stagiaire gevraagd om de rest nog even af te maken. De stagiaire zijn periode
was inmiddels al ruimschoots voorbij en toen ik de medewerker vroeg naar zijn
inbreng vertelde die me doodleuk dat ik die even aan de stagiaire moest vragen
(die dus al weg was). De medewerker had op vreemde wijze alle bestanden
verloren, en de stagiaire zat in het
buitenland. Wat kon ik doen? Zo’n drie weken werk was weg, en ik had het al een
paar dagen later nodig….
Hoe nemen we besluiten? Nemen we besluiten of blijven het te
vage thema’s waar we keer op keer maar op blijven terug komen? Hoe innoveren
we? En hoe leren we eigenlijk? Dit boek beloofd dat ze me daarin meer inzicht zal
geven. Ik ben benieuwd, heb jij het toevallig al gelezen? Ik ben benieuwd naar
je ervaring! Wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten