-0515-442328-

vrijdag 24 februari 2017

verliezen we onze flexibiliteit door steeds efficenter onze taken te doen?

Op een gegeven moment kun je jezelf of een bepaald pad, niet meer verder ontwikkelen. Ook al is het nog niet af. We hebben allemaal wel heel erg zitten sturen op efficiĆ«ntie. Steeds maar weer kijken hoe we de procedure of productie processen verder kunnen verbeteren op vaak tijd of andere economisch gewin. 
De beleving was en is vaak nog steeds hieraan ondergeschikt. Om nu de volgende 5% verbetering te verkrijgen in efficientie, kost het ons enorm veel energie, moeite en geld. In het begin hadden we nog het makkelijke "laag hangende fruit". Met een klein beetje moeite wonnen we eenvoudig die 5% verbetering in de efficientie! Maar de beleving bleef sterk achter. Sterker nog, die had onder de efficientie zwaar te lijden!
Door steeds maar weer door te blijven "denderen" op die zelfde taak maar te blijven verbeteren, lopen we enorm gevaar in het verliezen van onze flexibiliteit. 
Kijk nu naar de natuur als inspiratiebron, of naar mensen die de dingen heel anders doen. Het is niet voor niets dat de meeste ontwrichtende businessmodellen juist van buiten de eigen sector komen!
Mensen die in dezelfde sector of branche werken, hebben de neiging om problemen op eenzelfde wijze op te lossen. Ze zien te weinig voorbeelden van buiten hun eigen biotoop waardoor het ze ontbreekt aan inspiratie, ze een te beperkt beeld hebben van de werkelijkheid en ze verliezen de flexibiliteit die nodig is om disruptieve antwoorden te vinden.
Ik weet nog goed dat ik de presentatie van Bart Houben (worstenbroodbakker) hoorde. Hij had het over "dood potentieel". Ik dacht, waarom werken wij niet met dood potentieel?
Waarom omarm ik trouwens de digitale en technologische ontwikkelingen niet meer? Immers de verandercycli hierdoor is enorm! Denk aan 3D en 4D printen, we doen er op dit moment nog niets mee! Denk aan nano en neuro technologie. We doen er nog niets mee! Kunstmatige intelligentie, robotica, we doen er nog niets mee! Vrijwel niemand binnen de recreatie sector doet hier nog wat mee, dus wij ook nog niet....?
Ik kan dan wel voor onze camping veel naar buiten gaan, opzoek naar inspiratie. Maar ik moet er dan ook wel wat mee gaan (en blijven) doen! Daar wringt dus de schoen. De wereld verandert sneller dan in mijn hoofd. Ben ik nog wel in staat om ons toekomstige verdienmodel op tijd te introduceren? De toekomst is vandaag binnengekomen. 

Hoe maak jij je klaar voor de toekomst? Heb je nog tips voor ons? Wees welkom, we kijken uit naar je reactie, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten