-0515-442328-

dinsdag 21 februari 2017

kijk voorbij je eigen biotoop!

Ik heb eigenlijk een permanente honger naar nieuwe kennis en inzichten. In die zin ben ik graag een verkenner. Ik wil graag experimenteren, en bewandel graag nieuwe wegen. Zo train ik dag na dag mijn intuitie en blijf ik bezielt, vol passie en nieuwsgierheid.

Maar ja, heb je voor onze camping wel zoveel avontuurlijke experimenten nodig? Kan ik die tijd niet veel effectiever invullen? Kan ik al die kennis, kunde en dat netwerk niet veel dienstbaarder inzetten? Daarom doe ik ook weer van alles bij. Zo zit ik in de ledenraad van de Rabobank. Ben ik scout en coach voor TEDxFriesland. Tuurlijk, daar kan ik al veel van mijn kennis en kunde ook kwijt. Maar ik doe er ook weer veel op. Het maakt me rijker als persoon en ook daar vaart de camping weer wel bij!
Nu heb ik een uitnodiging gekregen om met de Rabobank naar Madame Butterfly. Dit theaterstuk gaat over de onvoorwaardelijke liefde van de Japanse geisha Cio-Cio-San voor een Amerikaanse marine officier. Puccini heeft de muziek erbij gecomponeerd. Het is een van werelds meest geliefde opera. Nu zou ik zelf niet snel kiezen om zelf naar een opera te gaan. Het is het genre muziek dat mij wat minder aanspreekt. Vroeger als kind heb ik (voor de opvoeding) de operette Der Zigeunerbaron, met de muziek van Johann Strauss jr. mee gemaakt. Ik vond het niks, echt afschuwelijk. Ik heb nooit meer de moeite genomen om er nog eens naar te luisteren. Zou ik het nu nog steeds afschuwelijk vinden, of was het mijn puberale gedrag dat ervoor zorgde dat ik het niets vond? Als ik mezelf dat zo'n verkenner noem, dan zou het me toch ook wel staan om dit nog eens, na meer dan veertig jaar, nog eens met een open houding te gaan beluisteren.
Ik laat me verrassen door Madame Butterfly en ga vanavond de muziek van Der Zigeunerbaron beluisteren. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat ik er van zal vinden.
Af en toe is het heel helpvol om juist eens buiten je comfortzone, buiten je eigen biotoop te bewegen. Wie weet welke ontdekkingen er daar nog allemaal op je liggen te wachten.
Wanneer ben jij voor het laatst buiten je eigen biotoop op zoek gegaan? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten