-0515-442328-

donderdag 9 februari 2017

liefde mag wat kosten

Ik ben lekker aan het sparren met mijn nieuwe afstudeerstagiaires. We hebben het over waarde toevoeging. Hoe kan je je product waardevoller maken voor je afnemer? Wie is je afnemer en waarvoor gaat die wat aanschaffen? En, hoe kun je inspelen op de emotionele behoeften?

De emotionele behoeften….? Hoezo, de dingen moeten toch praktisch waardevol zijn?
Heel veel zaken schaffen we aan vanwege de emotionele waarden. Ik vraag ze waarom mijn gouden ringetje met briljant niet gewoon van glas en ijzerdraad is? Dat blinkt toch ook, praktisch gezien? Misschien iets minder sterk, maar het prijsverschil kan dat niet verantwoorden, toch? Waarom koop ik een dure, snelle Audi R8? (Overigens, ik rij in een oud, leuk oranje C3tje) In Nederland kan ik toch nergens echt hard rijden. Echt slechte auto’s worden niet gemaakt. Wanneer een auto louter praktisch was bedoeld om me van A naar B te brengen, dan was een Skoda zeker ook prima. Het is pure emotie! Het is een middel waarmee ik me kan onderscheiden. Het zijn symbolen geworden voor wie ik ben en hoe ik over wil komen. Waarom zou Jacob voor mij niet een geslepen glas ringetje kopen? Hij wil laten zien dat ik heel veel waard ben voor hem. Hij wil dat iedereen die mij ziet, kan zien dat hij om me geeft! Liefde mag wat kosten zeg maar.

Laatst was ik in Den Bosch aan het winkelen. Ik kocht een prachtig vaasje in een grote, chique winkel voor mijn jarige schoonzusje Lidy. Lidy houdt van mooi design. Helemaal blij liep ik naar de kassa en vroeg of ze het wilde inpakken voor een cadeau. Helaas, ze hadden slechts wat vloeipapier en daarna een schamie bamie papiertje wat er ook nog eens klungelig omheen werd geplakt. Eenmaal thuis lag het papier er al helemaal af. Je snapt wel dat ik als eerste snel een nieuwe verpakking om het vaasje heb gedaan! Ik wil immers wel dat het mooi is ingepakt. Het is een kado! Met zo'n klungelig papiertje lijkt het vaasje ook plots heel wat minder bijzonder, minder kostbaar. Ik wil Lidy het gevoel geven dat ze me wat waard is! Een kado is toch een blijk van waardering, van liefde. Liefde mag wat kosten, hoewel dat natuurlijk lang niet altijd in geld hoeft te betekenen. Iets zelf gemaakts kost ook veel, veel tijd!
Op de camping proberen we telkens, bij elke kamperende gast, te kijken wie het is, wat hij wil. En dan ook echt wat hij wil. Hoe kunnen we deze individuele gast zo optimaal mogelijk helpen! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we allebei, als het ware een beetje verliefd op elkaar worden? Want dat wij blij zijn met onze kamperende gasten, dat moge duidelijk zijn! Dat laten we vooral merken door onze persoonlijke aandacht. En soms, dan geven we ook nog een kadootje. Want kadootjes geven is nog steeds heel erg leuk. 
Wanneer heb jij voor het laatst een kado met veel liefde gegeven? En wat was het? We zijn heel benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten