Tuurlijk ook wij en onze gasten komen regelmatig problemen tegen. Wanneer een gast bij ons de receptie binnenloopt en begint met de opmerking: "ik heb een probleem" dat vraag ik steevast: "En, kan ik het probleem vergroten?"Dan is direct de helft van het probleem opgelost! De heftigheid is dan al uit de lucht. Maar nog steeds is er een andere helft blijven hangen. Het probleem bestaat dus nog steeds.....
Zelf ondervinden we op onze camping ook problemen. En om een probleem echt helemaal op te kunnen lossen (en ik neem aan dat we dat allemaal willen) kan je die op vier manieren omgaan.
Om te kunnen kiezen voor de beste strategie is het belangrijk dat je onderzoekt wat het probleem is als wat de verwachtingen zijn. Voor wie is dit een probleem? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Bij verwachtingen is het wat lastiger. Vaak zijn deze (nog niet) uitgesproken en zijn ze onzichtbaar omdat ze nooit op het papier bv. zijn gezet. Maar goed, heb je een goed beeld van het probleem en de verwachtingen, ga dan aan de slag met het uitwerken van deze vier manieren.Zelf ondervinden we op onze camping ook problemen. En om een probleem echt helemaal op te kunnen lossen (en ik neem aan dat we dat allemaal willen) kan je die op vier manieren omgaan.
- Oplossen, veranderen van de feiten
- loslaten, veranderen van de verwachtingen
- waarnemen, niets doen, constateren dat je een probleem hebt
- omdenken, zowel verwachtingen als feiten aanpassen
Vervolgens kan je met de volgende 4 stappen inzicht krijgen in hoe je met het probleem om kunt gaan:
- Wat is het probleem?
- Is het een echt probleem?
- Heb ik invloed op het probleem?
- Ga ik het doen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten