-0515-442328-

vrijdag 10 april 2015

het zijn niet de juiste antwoorden, het zijn de juiste vragen!

Ik was afgelopen donderdag bij het onderwijs congres 2030 in Groningen. En na twee nachten slapen en twee dagen borrelen heb ik de essentie te pakken! Bij het vernieuwen van het onderwijs gaat het om de juiste vragen, en niet om de juiste antwoorden! Grappig want als dat voor het onderwijs geldt, zou het dan ook voor onze branche gelden?

Het gaat om het begrijpen van de Wat, Hoe en Waarom vraag. Als we met elkaar willen kijken naar het beter maken van het onderwijs zodat het beter past bij de vraag van de markt. Zo de leerlingen en studenten opleiden dat het de ideale medewerkers en ondernemers van de toekomst worden. Dan moeten we niet maar blijven "hangen" in het eindeloos toevoegen van het aanleren van wenselijke vaardigheden, dan moeten we ook het lef hebben om kritisch te kijken wat we niet meer zo nodig hebben, aldus Maurice de Hond. Hij gaf als voorbeeld het schrijven van schoonschrift! Onderzoek dat deze week leek aan te tonen dat juist door het handmatig schrijven van de tekst, je meer en sterkere neurale verbindingen maakt in je brein. Dat was gebleken. Echter, dat bleek uit een oud brein van voor het ipad tijdperk. Jonge kinderen van nu, die opgroeien met de ipad, die maken al totaal andere verbindingen aan, je zou het gehele onderzoek over moeten doen met deze breintjes 3.0
Wanneer je die onderzoekt hoe je je totaal geen zorgen meer te maken of er wel een goed en degelijk neurale stelsel in het hoofd zit van deze kinderen! Maar.....werpen de criticasters dan naar voren: schoonschrift is ook heel goed voor de fijne motoriek! Dat klopt, hetzelfde zou je met borduren kunnen ontwikkelen. Waarom moeten we kijken of we onze kinderen nog willen leren schoon schrijven? Maurice doet een testje in de volle zaal: Hoeveel van onze teksten die we dagelijks noteren doen we handgeschreven? "Nog geen 4%!" en van alles dat we dagelijks handgeschreven produceren, hoeveel procent daarvan wordt door andere gelezen? "dat is 8!" Een snel rekensommetje leert dat (4% x 8% =) 0.32%  wordt gelezen door anderen, dus waarom nog zo blijven trainen en hameren op dat schoonschrift! Wanneer we dit durven los te laten, ontstaat er ruimte voor bv het trainen van een nieuwe wijze van ontwikkelen.
Het proces van de toekomst voor bv product innovatie is: verzamelen van informatie, het analyseren van de informatie om het daarna te verwerken en toe te passen! We moeten dus de breinen vooral leren:

  • zoeken
  • analyseren, focus
  • creativiteit
Het deed me heel erg denken aan het boek; de blauwe oceaan. Een typisch boek voor marketeers dat ik totaal "opgevroten heb" Een aanrader. Ook daar draait het erom dat je de niet goede dingen (die vaak ook nog erg kostbaar zijn) laat vallen en dat je iets totaal nieuws toevoegt. In dit boek gaat het over de wereld van het circus. De (dure en maatschappelijk gevoelige) dieren gingen eruit, en het theater werd toegevoegd. En zie daar, een circus met een totaal nieuwe, en sterke positionering!

Mijn volgende blogje zal verder ingaan op de juiste vraag die Google zichzelf stelt. Ik ben benieuwd wat jij gaat weg doen in jou organisatie en wat je gaat toevoegen. Niet omdat het grappig is, maar om beter de toekomst tegemoet te kunnen gaan.
Laat je het ons weten, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten