-0515-442328-

dinsdag 7 april 2015

waar heb je spijt van?

Soms ben je met een vriend in gesprek en komen de gesprekken op echt heel persoonlijk vlak terecht. Zo ook afgelopen weekend: "zeg, Karin, waar heb jij eigenlijk spijt van?"
In een sneltreinvaart vliegen er allerhande belevenissen door mijn hoofd. Natuurlijk heb ik spijt van de keren dat ik mensen pijn heb gedaan. Heel vaak totaal onbewust, door onnadenkendheid. Maar verder.....Ja, ik heb zeker spijt van de keren dat ik mijn kansen niet heb genomen!

Zo zat ik met mijn vader in Doorn te eten en zat twee tafels verderop Dhr. Wijffels. Nu moet je weten dat ik in het verleden heel erg opzoek ben gegaan om hem te vragen of hij spreker wilde zijn op de door ons te organiseren TEDxHeech. Online was hij al niet te vinden met contact gegevens, maar ook in het wild kreeg ik hem maar niet te pakken. En daar zat hij, samen met zijn familie te genieten van een heerlijk diner. En ik, ik heb niet eens mijn best gedaan om met hem in contact te kunnen komen! Een gemiste kans! En het is me nog wel eens gebeurt met Bas Haring, met Paul Rosemöller en zo nog een paar mensen waarmee ik dolgraag een kwartiertje had willen praten. Mensen met een sterke visie, altijd inspirerend!
Wat heeft mij ervan weerhouden? Ik denk toch mijn verlegenheid. Hoewel ik een spontane stuiterbal ben, ben ik ook af en toe best verlegen. Achteraf snap ik nooit waarom? Ik heb het geluk dat ik een dikke huid heb, waardoor ik wel het bloed naar mijn hoofd voel stijgen, maar ik weet dat ik nauwelijks van kleur verander. Dat lijkt me echt lastig, om zichtbaar verlegen te zijn. Maar goed, ik heb spijt dat ik me niet op die momenten heb weten te motiveren om uit mijn comfortzone te schoppen. Gemiste kansen, want deze momenten hadden pareltjes van mijn leven kunnen worden. Mensen die me in hoge mate inspireren, geven me vaak jarenlang energie! En energie, wie wil dat nu niet? Zo heb ik ooit met René Boender gesproken die me vertelde: "Karin, de slager verkoopt geen biefstuk, die verkoopt het geknisper in de pan!" Dat kleine zinnetje, ik denk er nog heel vaak aan terug. Want wij verhuren onze grassprieten, maar het gaat natuurlijk om de energie en inspiratie die we onze gasten willen geven. Daarvoor komen ze onze grassprieten huren! Dat geeft hun vakantieverhalen de kleur.
Dus, ik heb spijt dat ik in het verleden, kansen niet heb aangegrepen om inspirerende mensen die plots op mijn weg kwamen, dat ik die niet heb aangesproken. Maar ik heb er wel van geleerd, zodra ik iemand zie die ik super tof vind, spreek ik hem aan. Mijn oude vader zei altijd: Je hebt twee soorten goede vragen:

  • gekke vragen
  • briljante vragen
En die theorie die breng ik dan maar in praktijk. Spijt, het maakt ook dat je de dingen overdenkt en daardoor een volgende keer het anders te doen, beter. Maar de tijd van gisteren, die komt nooit meer terug, net als de kansen van gisteren! Waar heb jij nu spijt van? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten