-0515-442328-

zaterdag 18 april 2015

wat doe jij over vijf jaar?

Ik ging van de week naar de week van de ondernemer en kwam "zwanger van heel veel ideen terug". De start van de dag was al direct lekker prikkelend, wat doe jij over vijf jaar? Wie heeft er ooit bij V&D geshopt? Om me heen stak iedereen zijn hand op. Toen vroeg Rens, en wie heeft er de afgelopen maand nog geshopt? En het was een schok om te zien hoe weinig vingers er nu nog de lucht in gingen.

Hetzelfde werd gevraagd over Nokia en Blackbarry, over wie er nog SMS't en wie Whapsapp't.
Kortom de wereld om ons heen veranderd en wij zullen constant ons eigen business model moeten begrijpen en kunnen/durven aan passen. Ondernemers zullen sneller moeten leren experimenteren en leren. Het gaat niet vanzelf en we hebben er lef voor nodig. Telkens weer zullen we ons zelf moeten forceren om buiten onze comfortzone te durven gaan. Hoe voeg ik waarde toe? En kan ik dat op deze manier morgen nog steeds doen? Welke trends zien we en wat kunnen we daarmee? Het business canvas model werd gebruikt om de div. modellen met hun concurrenten te conflicteren. Zolang we ons dag in dag uit storten op de waan van de dag, zolang blijven organisaties dood gaan. Want ieder van ons zal zich regelmatig even moeten losweken van de waan van de dag en zich de grotere ondernemersvragen moeten durven stellen. Wij zijn ook al bezig met het business plan van volgende maand. Steeds maar weer met kleine stapjes je organisatie verbeteren, verfijnen. Binnen de kaders die je hebt gesteld, binnen de kernwaarde die je in al die jaren hebt opgebouwd.
Want zo blijft de gast van vandaag ook volgend jaar nog steeds blij, en dat is wat we willen.
Futureproof ondernemen in 6 stappen kregen we mee en we delen die graag ook met jou:

  1. begrijp je business model
  2. weet welk probleem je voor de gast oplost
  3. begrijp op welke trendgolven jouw businessmodel vaart
  4. vorm een uitgesproken visie
  5. leer van andere businessmodellen en experimenteer
  6. heb je volgende businessmodel op de plank.
Zo te bezien kan ik nog niet een heel gedetailleerd verhalen over ons businessplan van over vijf jaar schrijven. Ik weet de kaders, ik ken onze kernwaarden en onze merkbeloften. Maar er kan tussen nu en vijf jaar teveel anders zijn, dat ik nu nog niet ons model van dan ken.

Hoe ziet jouw volgende businessmodel eruit? Heb je daar al een idee van? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten