-0515-442328-

maandag 20 april 2015

transactie vs gast

Wat verdien ik aan deze transactie? Heel regelmatig maak ik offertes waaraan ik niets verdien. Terwijl ook wij gewoon brood op de plank moeten hebben. Dat is toch vreemd? Maar ik kan het prima uitleggen.

We kijken naar de gast, met wie hebben we te maken? Hoe kunnen we een duurzame relatie opbouwen met deze gast en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in de toekomst (wel) geld aan hem kunnen verdienen.
We kregen een aanvraag van een school binnen. Een type school waarop meer dan gemiddeld "paarse" kinderen zitten. ( zie smartagent, paarse vakantieganger) en we verdienen niks aan het verblijf van deze kinderen op onze camping. Tenminste, nu niet. Maar we hopen dat deze nu 11 en twaalf jarigen zich tien jaar later nog steeds herinneren hoe tof kamperen kan zijn. Dat ze hier wel een hele leuke week hebben gehad en dat ze dan wellicht nog eens terug komen met hun studie genootjes, of nog eens tien jaar later met hun lief en vers kindje. Ik moest daar erg aan denken toen Niek van Leeuwen zijn presentatie hield afgelopen week bij de Week van de Ondernemer. Niek is verantwoordelijk voor Uber Nederland, en kijkt op een heel eigen wijze naar geld verdienen, naar gasten en naar transacties. Hij stelde dat je jezelf regelmatig af moet vragen wat je aan de transactie verdient en wat je aan de gast verdient. Ga die twee afzonderlijk van elkaar eens tegen het licht houden en kijk dan eens wat je zou moeten kiezen in het ene geval en in het andere geval. Dan weet je weer beter wat je zou moeten gaan kiezen wanneer je je focust op de langere termijn!
Een mooi inzicht, dat ook mij weer even goed doet nadenken dat ik misschien toch nog scherper kan acteren op onze camping. In het geval van de school heb ik het goed gedaan, maar ik zal ook vaak genoeg een verkeerde afslag hebben genomen. Mooi stof tot nadenken, want het kan altijd beter, maar dan moet ik wel eerst weten dat ik het fout heb gedaan, anders kan ik die fout niet een volgende keer wel voorkomen.
Niek, genoeg stof tot nadenken voor me. Wanneer heb jij het goede gekozen, of juist niet en wat kunnen wij daarvan leren? Laat je een reactie achter? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten