-0515-442328-

dinsdag 4 oktober 2016

kent de mier doodsangst?

Het is alweer jaren geleden dat ik even met Martin Simek mocht spreken na een prachtige voorstelling van hem. Hij tekende een mier voor me. Een Mier loopt nooit in een rechte lijn naar zijn doel, werkt veel met andere samen en wordt hoe langer hij leeft, slimmer!
Martin vond dat ik als een mier was, en ik was blij.

Later bedacht ik dat mier in het Russisch vrede betekent. Mooi, want hoe ouder ik ben geworden, hoe meer vrede ik met mezelf heb. Dat vind ik het grote voordeel van ouder worden! Afgelopen week ontmoette ik Soheila Najand, en wat bleek, ze was niet alleen net als Martin een vluchteling, ze had het ook over mieren! Ze doet onderzoek naar mieren, in het bijzonder naar hun zwerm intelligentie. En ook zij denkt dat we nog veel kunnen ontdekken en leren van deze kleine beestjes. Ik heb wel eens bij een treintje mieren hun weg bewust geblokkeerd. Het is fascinerend om te zien hoe ze dan weer een nieuwe weg ontdekken en hoe ze dat aan elkaar duidelijk maken. Het lijkt of ze de tegenligger even kort informeren over de verandering!
En relatief, hoe kleiner je wordt als beest, hoe sterker je bent! We weten allemaal dat de mier vele malen zijn eigen gewicht kan tillen. Niet zo vreemd dat Soheila deze beestjes verder wil bestuderen!
De mier, een sociaal beest dat het collectieve belang altijd voorop stelt. Ik vraag me af of de mier wel doodsangst kent? Het lijkt wel of alles bij mieren draait om het collectieve doel. En wat kunnen wij mensen daarvan leren? Nu zijn we zo ego gericht bezig, dat we onze toekomstige leefbaarheid te grabbel gooien voor ons individuele doel. We willen maar meer, meer, meer. En dat onze aarde dat egoistisch handelen al helemaal niet meer aankan, dat doet er niet zo toe! We consumeren op een wijze waar onze aarde aan kapot gaat. We consumeren zelfs zo dat andere mensen ergens op onze aarde, ver weg uit ons zicht, de rekening daarvoor betalen. De vervuiling, het afval probleem, het misbruiken van onze delfstoffen. We eten zelfs meer dan dat gezond is voor ons. We bewegen minder dan gezond voor ons is en we slapen minder dan gezond voor ons is. Dus ook voor ons zelf zijn we niet goed bezig. Hoe is het gekomen dat ons verlangen naar meer en beter, tegen onze gezondheid is gaan werken? Een mier, die zal nooit meer gebruiken dan dat hij aankan. Een mier zal nooit zijn eigen biotoop kapot maken. Een mier zal zich altijd zo inzetten, dat zijn nageslacht het minstens even goed zal hebben, zoniet beter, dan dat hij zelf heeft gekregen. Een mier die zou willen sterven voor een betere wereld! In Iran brengen mensen een toost uit: Faadat, dat zoiets betekent als "ik zou bereid zijn voor jou te sterven"
Wat is het mooi om te kunnen leren van andere mensen en culturen, en wat doe ik dat nog veel te weinig! Tuurlijk hebben we al wel het e.e.a. op onze camping toegepast, dat we elders in de wereld hebben gezien! Denk maar aan het verse bloemetje in ons toiletgebouw. Denk maar aan de verbouwde zeecontainers als strandbarretje. Misschien heb jij ook nog lessen die jij uit een andere cultuur hebt geleerd? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten