-0515-442328-

dinsdag 20 december 2016

aandacht is als een zoeklicht

Het zoeklicht kan groot, breed zijn. Maar het kan ook klein en smal zijn. Het is het verschil tussen het grotere geheel bekijken of op detail niveau. Van je gast moet je weten waar hij op dat moment  mee bezig is. Is hij aan het zoeken met zijn grote zoeklicht, of met zijn kleine zoeklicht?

Wanneer ik in een totaal onbekende supermarkt opzoek ga naar bv een stuk Old Amsterdam kaas, dan zet ik eerst mijn grote zoeklicht op. Ik kijk in het rond en "scan" de wanden op zuivel en kazen. Van tevoren weet ik natuurlijk niet of ik links of rechts moet kijken.
Maar wanneer ik in de supermarkt loop, waar ik wekelijks mijn boodschappen haal, dan zet ik mijn kleine zoeklicht op. Ik weet precies dat ik helemaal achter in de zaak moet zijn, aan de rechterkant staat de koelbak met alle stukken kazen. Ik kijk dan in die koelbak, en zoek tussen alle stukken kazen, waar mijn gewenste Old Amsterdam stuk kaas ligt.
Om zo goed mogelijk de aandacht te vangen van mijn potentiele gast, moet ik weten met welk zoeklicht hij onze camping bezoekt. Zoekt hij een kampeerplaats, of zoekt hij een vakantie aan het water, in Friesland, met een strandje en waar zijn kinderen kunnen leren zeilen en niet heel onbelangrijk, waar een bepaalde sfeer hangt? Wanneer hij op onze website komt, dan is het handig dat ik de gast zo snel mogelijk gerust stel. Hij moet weten dat hij heeft gevonden wat hij zoekt.
Dus ofwel hij moet weten dat hij bij ons een kampeerplaats kan gaan boeken, ofwel hij moet gerust gesteld worden over de sfeer, de zeillessen, het strandje en dat we in Friesland zitten. Wat hij dat treft, moet zichzelf helemaal uitleggen. De dingen die hij ziet, moeten passen bij de doelen en intenties die hij op dat moment heeft. Ik vind het een hele uitdaging, want ik weet niet met welke intenties, met welke doelen mijn potentiele kampeer gast op onze website komt. Ik weet niet of die het grote of het kleine zoeklicht heeft opgezet. Dus heb ik maar beelden, die zoveel mogelijk de sfeer, de ligging aan het water en het zomergevoel hebben gevangen. Deze beelden staan op onze homepage, want daar geven we als eerste onze eerste indruk. Daarna kunnen de gasten eenvoudig verder inzoomen op details.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen, hoe zorgen jullie dat je effectief de aandacht "vangt"?
We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten