-0515-442328-

vrijdag 16 december 2016

een goed ontworpen weg, heeft geen verkeersborden nodig!

Ze zijn met de snelweg bezig, wegwerkzaamheden. Er hangen borden boven de weg dat ik mijn snelheid moet verlagen naar 90 km/per uur. Ik vertraag, ik zie gele borden, ik zie nog een bord, 70 en ik zie.....Ik zie steeds sneller, steeds meer borden. De weg versmalt en ik voel dat ik onbewust mijn handen meer krachtiger klem om het stuur.
Ik ben nauwelijks in staat om en alle borden tot me te nemen, en de slingerende, versmalde weg te kunnen volgen.

Hetzelfde heb ik met organisaties waar enorme protocollen moeten worden doorlopen, voordat ik uberhaupt een afspraak kan plannen. Laatst was ik bij ons in Sneek op het gemeentehuis. Ik had al telefonisch een afspraak gepland om onze paspoorten te kunnen laten verlengen. Alleen voor die afspraak moest ik minuten lang, allerhande prive gegevens doorgeven. Uiteindelijk kregen we een afspraak om 18.45h. We waren iets te vroeg, en gingen zitten op een van de stoelen voor bij de receptie. Bij de receptie zat een receptioniste gezellig te babbelen met haar collega. Verderop waren de loketten voor burgerzaken, daar hadden we een afspraak. Nadat we al even zaten, vroeg een van de dames achter de loketjes of we ons wel nog hadden aangemeld via de portal die er stond. Dat hadden we niet, ik ging er van uit dat dat allemaal niet meer nodig, immers we hadden een afspraak staan toch? En bovendien, de receptioniste had het ons ook niet verteld dat we ons nog eerst extra moesten aanmelden via de portal, ook al hadden we een afspraak. We gingen ons dus maar snel aanmelden bij de portal. Weer een aantal vragen, voordat we eindelijk in het systeem bekend waren. We werden opgeroepen en mochten eindelijk naar het loket. Ik wilde vertellen dat deze wijze van afspreken nu niet bepaald gastvriendelijk is. Maar de mevrouw achter het loket vertelde dat het uitermate handig was. Dat was het waarschijnlijk wel vanuit haar perspectief, maar voor de gast kan ik nu niet zeggen dat een afspraak maken, waarbij de gast eerst telefonisch allerhande gegevens moet doorgeven, alvorens een afspraak te kunnen plannen. En dat bij aankomst nogmaals allerhande gegevens in moet toetsen, nu zo gast vriendelijk is. En het gekke was, met mijn oude (nog niet verlopen) paspoort moest ik me alsnog legitimeren en doorliep ze nogmaals mondeling de gegevens.
Dit is voor mij als een weg met heel veel verkeersborden. Het proces klopt gewoon niet! Nu ga ik kijken welke processen er op onze camping voor onze kamperende gasten uitermate onlogisch en gast-onvriendelijk zijn. Want als wegenbouwers en gemeentes het op sommige momenten waardeloos doen, waarom zou ik dan niet van dit soort gaps hebben? Nu ben ik benieuwd, naar welk proces heb jij onlangs zitten sleutelen om het gastvriendelijker te maken? Ik ben benieuwd, grote kans dat ik die dan ook eens kritisch onder de loep zou kunnen nemen. Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten