-0515-442328-

zondag 4 december 2016

there is no alternative

Wanneer we onze aarde willen behouden voor onze kleinkinderen, dan moeten we ons nu toch echt anders gaan gedragen. De opwarming van de aarde lijkt met deze vrieskoud eventjes wat verder weg. Maar alle wetenschappers zijn het er over eens, we moeten af van onze verslaving aan fossiele brandstoffen en aan onze over-consumptie. Dus letten we er op bij het ondernemen bij onze camping, maar natuurlijk ook gewoon bij ons thuis.

Maar het is zo moeilijk! Ik wil heel graag mijn steentje bijdragen aan een minder belastend gedrag. Onze jongste dochter was weer even gezellig een weekendje thuis. Dat komt niet zo vaak voor, dus als ze er dan al is....Ze wilde gister wat gezelligs doen met me. En wat gaan we dan doen? Juist we gingen winkelen. Ik had nog het e.e.a. nodig uit de stad. We gingen kerstkaarten kopen bij de boekwinkel, een tasje voor de paspoorten voor onze reis. Ik had ook nog een kadootje voor onze kleinzoon nodig vanwege 5 december. En toen gingen we nog even ergens gezellig zitten. Neem lekker een taartje erbij, opperde ik nog. En hoewel ik weet dat het helemaal niet goed voor mijn lijf is, voor haar lijf ook niet! Maar het hoort zo bij gezelligheid en verwennerij, toch? Daarna gingen we nog even bij de banketbakker binnen, want daar liepen we toch langs, op weg naar de auto. Wij hadden immers net een taartje op, wel zo aardig om ook wat lekkers voor de thuisblijvers mee te nemen. En we wipte ook nog even bij een kledingzaak binnen. Och, daar hing die mooie trui. Ik zeg tegen haar: "trek hem even aan!" En de trui stond geweldig! Niet dat ze een trui echt nodig heeft, gewoon even omdat het kan. Eenmaal thuis geniet ik nog van ons gezellig momentje in de stad. Ik had het e.e.a. nodig, maar ook heel veel niet. Wat is het een flauwe kul dat je niet gezellig kan zitten en genieten van alleen een kopje thee? Waarom moet er dan ook nog voor thuis wat worden meegenomen en waarom zo impulsief ook nog een trui?
Ik moet erkennen, mijn verslaving aan overconsumptie is toch weer sterker geweest, dan mijn voornemens om te consuminderen. En ik weet het met mijn hoofd heel goed, als we allemaal zo door blijven over consumeren, dan loopt het niet goed af, we hebben eigenlijk geen alternatief! Morgen maar weer proberen, heb jij toevallig een tip die helpt? We zijn benieuwd, wees welkom,de polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten