-0515-442328-

dinsdag 13 december 2016


Weet je wat een klein bedrijf voor heeft op de grote bedrijven? Dat de manager, de directeur of de eigenaar juist wel dagelijks intensief contact heeft met de gasten. De backoffice en de frontoffice lopen compleet door elkaar heen. Of om in termen van Horeca te spreken, de kok en de serveerster is een en dezelfde persoon. 

Tuurlijk geeft dat extra beleving aan je concept! Hoe leuk is voor je kamperende gast om de eigenaar regelmatig te zien en te spreken.
Ik zeg altijd maar, ik hoef niet naar een restaurant om mijn honger te stillen, thuis hebben we ook een koelkast en fornuis. Ik ga naar een restaurant om te genieten van het concept, van de aandacht en het heerlijke verrassende eten en drinken. Vanuit dat perspectief is het toch volstrekt vreemd dat er nog steeds organisaties zijn die sturen op efficiĆ«ntie. Kun je je voorstellen dat je een soort parkeermeter bij de slagboom gaat plaatsen, de receptie loze camping….Wellicht ideaal voor gasten die snel op doorreis zijn. Maar als ik nu kijk hoeveel gasten ons aandoen tijdens hun doorreis, dan kom ik zeker niet boven de 10 gasten per jaar. Het zou kunnen liggen aan onze ligging. Het kan natuurlijk dat jij wel heel strategisch op de route ligt van de doorreizende gast. Onze gasten, die komen speciaal naar ons gereden omdat ze hier hun accu willen opladen. Ze willen even de dagelijkse sleur achter zich laten. Dan moet zoveel als kan, echt anders zijn dan thuis! Niks geen 16 AMP. Aansluiting, nee, terug naar de natuur beleving. Klooien met een fluitketeltje op het gas om een kopje koffie te kunnen zetten. Met de w.c. rol onder de arm naar het toiletgebouw. S ‘Morgens door de haan of door de kikkers wakker worden gemaakt. Maar zeker ook door ons als medewerkers. We moeten onze gasten ook de aandacht geven, die ze graag wensen. De een wil graag advies over een fiets route, de ander heeft even een keukentrapje nodig en weer een ander wil even een lekker boek uit het rekje zoeken. De ene gast wil een opfriscursus zeilen, maar eigenlijk wil hij weten en oefenen hoe je de mast kan laten zakken. De ander wil een opfriscursus omdat hij liever individueel les krijgt, dat gedoe met onbekende in een boot vindt die niks! We moeten goed de wensen en behoeften kennen van onze gasten, en dat doen we allemaal met elkaar. Maar de aandacht van de eigenaar zelf, of van de kok, daar kan niks tegenop. Hoe lief de actie van de tuinman of de schoonmaakster ook was. Het grootste verschil wordt gemaakt door de eigenaar. Niet alleen naar de gast toe, maar ook ter inspiratie naar de medewerkers toe. Hoe kan je van je medewerkers verwachten dat ze super gastvriendelijk handelen, terwijl je zelf maar in een ivoren toren blijft zitten? Kom eens uit die ivoren toren en geef je ogen en oren vooral de kost!
Ben jij deze week al uit je ivoren toren geklommen? En wat zag en hoorde je? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten