-0515-442328-

dinsdag 28 maart 2017

de meest inspirerende sprekers, waren de sprekers die ook nog "met hun voeten in de klei stonden"

Ik heb heel wat congressen mee mogen maken. Heel wat verhalen mogen beluisteren. Toch zijn er maar weinig verhalen, die ik zomaar spontaan weer zou kunnen herhalen. Wat neem je mee naar huis is vaak eenvoudig direct na een presentatie te benoemen, maar veel minder makkelijk na een half jaar.
Toch zijn er gelukkig ook genoeg uitzonderingen.

Wat hebben die uitzonderingen dan, dat die andere sprekers veel minder hebben? Het verschil zit hem niet in de kennis overdracht. Het zit hem volgens mij vooral in het feit dat de kennis met een extra dementie van bezieling in het verhaal wordt toegevoegd. De persoon komt overtuigend over omdat die "recht van spreken" heeft. Het zijn personages waarmee ik mezelf graag zou willen identificeren. Waarmee ik me kan identificeren. Een ondernemer luistert graag naar een andere ondernemer. Vooral wanneer de informatie nieuw en spannend is.
"Wanneer er dopamine is vrijgekomen tijdens een gebeurtenis of ervaring, dan onthouden we die; wanneer de dopamine niet aanwezig is, lijken we niets te onthouden"
De beste sprekers denken altijd na hoe ze op nieuwe manieren de informatie kunnen overbrengen. Pas nieuwsgierigheid toe bij je toehoorders en verhoog het dopamine gehalte.

Wat kan ik doen binnen de communicatie van onze camping, zodat ik het kippenvel op de arm van mijn (toekomstige) kamperende gasten schrijf? Hoe zorg ik ervoor dat ik telkens weer mijn (positieve) ervaringen met ze deel, zodat ze ook werkelijk geinspireerd raken om zelf misschien de volgende stappen te gaan maken? Hoe zorg ik ervoor dat mijn eigen medewerkers vol energie en inspiratie blijven zodat we met elkaar de volgende stappen maken? Nieuwsgierigheid lijkt het antwoord. Ik ga toch maar eens even "broeden" op dit inzicht!
Hoe zorg jij dat je medewerkers, je gasten, nieuwsgierig blijven? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten