-0515-442328-

zaterdag 11 maart 2017

de temperatuur stijgt, het kampeerseizoen komt dichterbij

We kunnen veel niet verklaren. Zo hadden we afgelopen week een record aantal boekingen. Opvallend was dat meer dan 90% uit het buitenland kwam. En dat terwijl het in het begin van deze week niet eens zonnig weer was, hier dan in Friesland.

Tuurlijk, het kampeerseizoen begint bijna. Dat is al goed voor het wakker kussen van de behoeften bij onze potentiele gasten. Ze willen zich weer gaan voorbereiden op een weekendje of weekje weg. Voor onze buitenlandse gasten, en dan met name die gasten die vanuit de UK komen, is het van groot belang dat ze alles goed regelen. Ze kunnen niet zomaar van dat eiland af komen, ze zullen dus ook de overtocht moeten regelen. Logisch dat ze dit wat langer van te voren doen dan dat onze Nederlandse gasten dit doen.
Maar waarom onze oosterburen dan zo massaal afgelopen week hebben geboekt?
Vanmiddag keek ik weer even naar de statistieken van dit blogje en ook daar is weer een enorme stijging te zien in het aantal lezers. Je ziet de pieken waarop ik met sociale media het bericht in de "lucht" heb gebracht. Je ziet ook dat er op vrijdag tussen de middag wat meer gekeken wordt dan op donderdag dezelfde tijd.
Maar hoe te verklaren dat we zoveel meer reserveringen hebben gehad, vergeleken vorig jaar deze week? Ik heb geen idee. Blij ben ik er natuurlijk wel mee! Wie zou immers niet blij zijn met een stijging van meer dan 200%? Het zal wel ergens aan de marketing liggen, en dan in combinatie met....?
Maar de marketing blijft toch altijd maar een vreemd, onduidelijk iets. Van alle inspanningen in de marketing blijkt dat gemiddeld 50% mislukt. Alleen weet je vooraf zeker niet welke 50% gaat mislukken. En kennelijk weet ik het achteraf dus ook vrijwel niet....
Hoeveel analyses en data we ook gaan bestuderen! Toch denk ik nog altijd dat het licht in de lucht, een enorme invloed heeft op het verlangen naar kamperen. Hoe meer licht in de lucht, hoe meer we gaan verlangen.
Misschien dat we onze marketing nog veel meer moeten laten leiden door de lichthoeveelheid. Een hele opgave, om zo de lichtintentie van heel Europa bij te gaan houden. Want het kan zonnig zijn in Friesland, terwijl het regent in Utrecht, om maar wat te noemen. Wie weet is er straks wel een app waarin we het e.e.a. zo aan elkaar kunnen koppelen op postcode niveau. Zou best helpvol kunnen zijn, lijkt me! Ik ben benieuwd, kan jij altijd al je marketing acties achteraf goed duiden? Laat het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten