-0515-442328-

dinsdag 7 maart 2017

gedateerde kennis en ervaring

De wereld om ons heen, verandert wel heel erg snel. Wat heeft dat voor consequenties voor onze kennis en ervaring? In hoeverre heeft het te maken met mijn camping? Want als alles snel veranderd, dan is mijn kennis en ervaring waarschijnlijk ook binnen no-time verouderd en niet meer relevant....

Wat is dan nog wel van belang? Wanneer je potentiele medewerkers gaat selecteren, waar zou ik ze dan op moeten beoordelen? Het aanpassingsvermogen gaat een grote rol spelen. Ik, en onze camping moeten zich aanpassen, steeds maar weer opnieuw. Dat heeft effect op onze soort medewerkers. Onze afstudeer stagiaires selecteer ik vooral op:

  • nieuwsgierigheid
  • leervermogen
  • veerkracht
  • drijfveren 
  • talent
  • passie
In een eerste, onderzoekend kennismakingsgesprek trek ik dan ook extra tijd vrij. Dit soort waarden heb je niet zomaar een, twee, drie boven tafel. Een kwestie van pittig doorvragen. De toppers van vandaag uit hun klas, hoeven zeker niet de toppers van morgen te zijn. Elke week kom ik er meer en meer achter dat we vooral lessen in nederigheid krijgen. Er valt lang niet zoveel te sturen als ik graag had gewild. We werken hier hard, en vol passie. En dat is lang niet altijd genoeg. Je kunt het geluk noemen, maar noem het liever je aanpassingsvermogen. Want wanneer het bij mij regent, dan regent het ook bij onze buurman. Het gaat er meer om, wanneer het regent, hoe ga ik daar dan mee om?
Kennis en ervaring geven je wel wat, maar weet dat tegenwoordig je aanpassingsvermogen je wellicht nog meer brengt. Of te wel, blijf permanent investeren in je (nieuwe) kennisniveau. Zorg dat je alle veranderingen op tijd ziet aankomen en weet dan wat je gaat doen.
Ik ben benieuwd, wat doe jij met je kennis en ervaring? Is die ook al niet een beetje gedateerd? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten