-0515-442328-

zondag 16 april 2017

alsof je water en olie wil mengen

Eindelijk, na tientallen jaren hadden we plots spontaan een ambtenaar van onze gemeente op bezoek. Ambtenaren en ondernemers, het zijn twee verschillende soort mensen. Het lijken wel twee verschillende bloedgroepen, ze lijken als olie en water. En water met olie mengen, dat is zeg maar wel een "dingetje".

Maar daar zat hij dan, samen met zijn vrouwelijke collega. Vol belangstelling en echt willen luisteren. In het verleden was het niet altijd even soepeltjes verlopen tussen de verschillende overheden en ons. Niet dat we ooit een enorme aanvaring hadden gehad. Maar dat we nu echt blij waren met ze.....De recreatie is de sector die met het hoogste aantal regelgeving te maken heeft van alle sectoren in Nederland. En ondernemen en veel regelgeving is nu niet een recept voor fijn ondernemers klimaat. Een ondernemer zoekt nu eenmaal naar de kansen. Wij willen het kamperen voor onze gasten nog aantrekkelijker maken, met een onderscheidend concept. En regels lijken meestal erg beperkend te werken op kansen. Maar een ambtenaar is wel meer dan een persoon die regeltjes bedenkt, beleid ontwikkelt en dossiers bijhoud natuurlijk. "Karin, wat zou de Gemeente voor jou kunnen doen?"vroegen ze. En ik denk dat we het vooral meer met elkaar zouden moeten doen. We zouden meer zij aan zij moeten gaan zitten, proberen elkaar beter te gaan begrijpen en samen de dingen gaan ontwikkelen. Misschien zouden we bij elkaar stage moeten gaan lopen. Ik had het vorig jaar ook al geopperd bij de bezuinigingsdialogen die onze Gemeente had gehouden. Hoewel het me wel vier avonden had "gekost" heb ik nergens gezien dat ze wat met de uitkomsten hadden gedaan van die bezuinigings dialogen. We hadden immers als groep: Toerisme, als sterkste punt naar voren gebracht dat de toeristenbelasting direct zou moeten worden afgeschaft. En wat gebeurt er, De toeristenbelasting wordt met 25% verhoogd! En ook de aangegeven stages, ik heb er nooit meer wat van gehoord! En dat terwijl ik het zo in mijn vrije tijd zou willen doen, een weekje stage, en de ambtenaar waarschijnlijk gewoon zijn salaris blijft ontvangen. Ik geloof in meer compassie en een betere basis om samen te kunnen werken d.m.v. een over en weer stage! Uiteindelijk zal de compassie en betere basis zorgen voor meer samenwerken. Meer innovatie, meer daadkracht, meer samen een visie ontwikkelen. Een grote kans dus om samen meer te kunnen gaan bereiken. Daarom zou ik met plezier een week stage volgen, omdat ik het zie als een diepte investering. Ik ben benieuwd, wanneer zal ik de uitnodiging ontvangen, wat denk jij? Is dit water met olie mengen een idee?Laat het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten