-0515-442328-

dinsdag 11 april 2017

Van het merk en de klantbeleving naar het DNA

De rollen die de markting vervult zijn anders dan dat ze een paar jaar geleden nog waren. Toen was de marketeer verantwoordelijk voor het merkmanagement en de klantbeleving. Nu gaat het om alles wat te maken heeft met waarde ontdekken, waarde organiseren, waarde communiceren en waarde bewijzen.
De vier dimensies van waardevol ondernemen. Maar wat betekent dat voor onze camping?


Waarde ontdekken; wat heeft waarde voor mijn gasten, voor mijn stakeholders?
Jaarlijks hebben we een aantal studenten die hier hun (afstudeer) onderzoek houden. Die duiken dan op een specifiek onderdeel, de diepte in. Vaak doen ze dat met modellen als het Business Canvas Model, waarbij de waardecreatie aan de ene kant van het model, duidelijk af te lezen is. Maar ook de NPS score geeft ons steeds maar weer opnieuw aan, wat voor onze gasten waardevol is. Wat drie jaar geleden nog als uiterst waardevol werd ervaren door onze gasten, kan vandaag de dag wel heel gewoon zijn geworden. Neem nu zoiets als de zeillessen, die maken het wel prettig hier op de camping, maar niet meer zo uniek als dat ze dat vijf jaar geleden deed. Inmiddels is de zeilles op vrijwel elke camping of park hier in Friesland aan het water te reserveren!
Nu blijkt dat de goede espresso aan het strandbarretje, het meer dan gemiddeld goed doet! Dat is echt een van onze beste waardecreator. Net als de lekkere vrije sfeer, de blote voeten experience zullen we maar zeggen. We kunnen dan ook met trots melden dat je hier een echte espresso kan kopen, the best coffee in town! En lekker op je blote pootjes kunt rondlopen!

waarde organiseren: door het hele bedrijf heen
Regelmatig staan we met al onze medewerkers stil bij hoe zijn hun werk doen. En hoe ze hun taken doen. Hun taken kunnen ook altijd beter en passender. De dingen die we ontwikkelen kunnen dat ook. Het V.A.M.P.-en zit ons in het bloed. Daar moeten we vooral op sturen. Dat is niet iets dat je alleen bij de receptie merkt, maar dat voel je op de hele camping. Door regelmatig hierbij stil te staan, kunnen we onze blinde vlekken met elkaar ontdekken. Want mocht een gast bv. een zaag nodig hebben om een plank van zijn bed te kunnen zagen. Dan is het wel nodig dat ook onze technische man op dat moment V.A.M.P-t

waarde communiceren: naar de buitenwereld
Laten zien waaruit blijkt dat wat je waardevol maakt. En ook dat doen we met het hele team en vooral ook n.a.v. de verschillende (continue) onderzoeken. Vorig jaar nog hebben we na een degelijk onderzoek, twee dagen lang hard gewerkt aan zes concept foto's. Een stylist, een concept ontwikkelaar en een fotograaf waren tot in het kleinste detail, de foto's aan het regisseren. Deze foto's hebben we vooral om aan de buitenwereld onze waarde te laten zien. Op de foto op het strandje zie je dan ook dat er gewoon nog steeds onkruid groeit op het strandje. Dat hebben we vooral niet snel weg gepoetst voor de foto. Het is belangrijk dat, dat wat je laat zien, ook erg goed de werkelijkheid weergeeft. Anders komen gasten naar je toe en zijn ze eigenlijk alleen maar erg teleurgesteld. Het omgekeerde is net zo'n probleem. Wanneer jij niet aan de buitenwereld laat zien wat jou zo uniek maakt, zorgt er dan voor dat je niet als dusdanig zal worden opgemerkt.

Daarom is het zo belangrijk dat je precies weet wat je DNA is! Maar dat is tevens ook wel een moeilijke opgave! Dat DNA is niet meer zo even door marketeers vast te stellen. De marketing is iets wat je met z'n alle voor elkaar moet zien te krijgen. Logisch dat juist kleine organisaties dit heel veel makkelijker voor elkaar krijgen. Een voordeel voor de platte en wendbare organisatie! En hoe leuk is het om dan ook te merken dat we met elkaar, een hele klus aan het fixen zijn. Omdat we het samen doen, maakt het dat we ook vooral samen extra trots zijn. Wanneer was jij trots op je organisatie? En waarom was dat? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten