-0515-442328-

zaterdag 15 april 2017

ONDERDOMPELING; op ideeen safari in een wereldstad

Het zijn de grote steden waar ik vooral mijn ogen uitkijk. Hongerig kijken mijn ogen om zich heen. Kijken naar de mensen, naar hun gedrag en naar gekke, leuke en originele aandacht trekkende zaken. Zo stond ik plots in Londen voor dit vreemde tafereel. Een bad, gevuld met piepschuim paaseieren, waaruit twee vrouwenbenen, met rode hoog gehakte schoenen, kwamen.
Ik kijk, mijn hart maakt een huppeltje. Waarom zou een winkel dit ding zo neerzetten, en dat terwijl het wel hele dure m2 zijn, daar zo in die Londense-straat.....

Maar al snel zie ik dat het bad al van buiten de mensen net wat nieuwsgieriger maakt. Ik ga een meter of vijf van de ingang van de winkel staan en kijk vooral wat het bad doet met de voorbij slenterende stoet (voornamelijk) toeristen. Ze kijken, kijken nog eens en trekken dan de ander mee de winkel binnen. Een vriendelijke verkoper begroet ze direct. Wat er aan producten wordt verkocht is nog volstrekt onduidelijk. Maar het moet vast leuk zijn, anders stond dit verrassende bad er niet zo, moeten de mensen denken. Het is de nieuwsgierigheid die het wint!
En ook achter in de winkel wordt er nog steeds hard gewerkt aan verrassingen. Een prachtige lamp van een beroemde designer heeft hetzelfde effect op de mensen. Ze raken verrast en kijken hun ogen uit. Dat hier misschien wel veel te dure potjes creme worden verkocht, maakt al lang niet meer uit. Na een half uurtje heb ik zeker meer dan tien mensen met een chic tasje naar buiten zien lopen. Blij met hun nieuwe aankoop die voornamelijk zeer impulsief is aangekocht.

Dit is nu wat ik mooi vind om te zien. Hoe krijgt een winkel het voor elkaar om een toevallige passant, een koper te laten worden? Dan is de buitenkant van zijn winkel al zo prikkelend, dat de nieuwsgierigheid van de gast, het wint! En niet alleen de buitenkant is dan verrassend, maar de gehele winkel, incl. de medewerkers! Voor mij weer een mooie spiegel om nog eens kritisch zelf te kijken naar onze "buitenkant van de winkel" en de rest van alle raakmomenten. Zijn ze wel verrassend genoeg?
Zo'n onderdompeling in ideeen-safari, ik heb het nodig om weer even scherp te blijven. Zo blijkt dat prive tijd ook weer heel helpvol is voor onze camping en haar kamperende gasten. Want grassprietverhuurder ben en blijf ik 24/7. Ook als ik gewoon mijn vrijetijd aan het vieren ben!
Met welk idee kwam jij thuis uit een grote wereldstad? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten