-0515-442328-

dinsdag 18 april 2017

duurzaam waardecreatie

Duurzaam waarde ontwikkelen kan alleen maar wanneer je je (erg) bewust bent en blijft van je maatschappelijke impact. Toekomst bestendig handelen en bewust een lange termijnstrategie hanteren omdat we anders zullen worden afgerekend door onze gasten, belangenorganisaties en door onze eigen medewerkers. Maar waar moeten we dan eigenlijk op letten?

Er zijn vier onderdelen waar we steeds kritisch moeten blijven herijken, of we nog steeds wel het goede doen.

  1. Hoe is het bestuur geregeld? Hebben we een camping die wel divers genoeg is samengesteld? Want wetenschappelijk onderzoek heeft allang aangetoond dat een divers gezelschap betere prestaties leveren dan een homogene groep. Bij een kleine organisatie als die van ons, een typisch "papa en mama" bedrijf, zit het qua geslacht dus wel goed. Maar hoe zit het met onze diversiteit dan gesteld b.v. qua ras? Vorig jaar was ik niet voor niets zo blij met onze stagiaire met roots uit het Caribisch gebied! Kamperen is een echt blanke mensen ding, helaas! De diversiteit wat betr. leeftijden is wel een dingetje, Zowel Jacob als ik zijn beide 50Plus! Gelukkig zijn we omringd door onze kinderen en studenten/stagiaires. Gelukkig, want daardoor blijven we wel fris en fruitig!
  2. Welke relatie hebben we met de buitenwereld?  Vooral ik (Karin) ga veel naar buiten. Buiten onze camping en buiten onze branche. Ik vind het heerlijk om te onderzoeken wat we met andere partijen kunnen doen om het en voor onze gasten mooier te kunnen maken, maar ook om de wereld een beetje mooier te kunnen maken. Een mooi voorbeeld zijn de vele projecten die we jaarlijks hebben met de creatieve sector. Neem nu de inrichting van onze chalets. Een interieur ontwerpster heeft de moodboards ontworpen, de woonwinkel hier in de regio heeft met Dutch design ze ingericht. Er zijn al een aantal keren gasten naar de winkel gegaan, omdat hun nieuwsgierigheid was geprikkeld door onze chalets. Het is een soort verlenging van de showroom van Kreaz. Naar buiten toe zetten we ook onze netwerken en Media in om onze invloed op maatschappelijke vraagstukken te laten gelden. Neem alleen al deze blogjes. Maar ook de grafische plattegrond die we bv hebben laten maken, staat vol met maatschappelijke statements. De vlaggen bij onze ingang met de regenboog, de meer dan gemiddeld donkere mensen en een vrouw met een hoofddoekje. Wij willen iedereen een welkom gevoel geven! Onze tijd is schaars, en toch zitten we naast het grasspriet verhuren in allerhande andere nevenfuncties. Zo ben ik bv. ook nog scout en coach voor TEDxFryslan. Een club die inspiratie en kennis, laagdrempelig wil verspreiden over de wereld. Zijn we lid van de Club2018, die de Culturele Hoofdstad 2018 een warm hart toedragen en (ook financieel) bijdragen aan de projecten die hier in Friesland volgend jaar zullen plaatsvinden.
  3. Duurzaamheid zit in onze missie en visie verankerd. Dat onze missie & visie levendig zijn en blijven, blijkt wel uit het feit dat we ze op onze merkbox hebben staan op ons bureau. Dat is onze basis! Daarnaast zit duurzaamheid in onze Methode V.A.M.P. Wij en de dingen moeten vamp-en. Waarbij de M van vamp staat voor MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Duurzaamheid, we zijn nooit klaar, ook niet als we er eindelijk voor hebben kunnen zorgen dat we nul negatieve impact hebben met het runnen van onze camping. Uiteindelijk wil je naar een situatie die ervoor zorgt dat we juist positiever bijdragen, toch?
  4. Een organisatie kan alleen maar maatschappelijke waarde leveren, wanneer het financieel gezond is en toekomstbestendig is en blijft. Dat is bij onze camping niet anders! Hoeveel banen kan onze camping creeren en behouden? Ook toen het in de beginjaren van de crisis wat moeilijker met ons ging, hebben we wel onze dierbare medewerkers weten te blijven behouden. Moniek werkt gelukkig al tien jaar bij ons. Zelfs onze werkstudenten werken al heel veel jaren bij ons, dat zegt al heel wat! Maar ook mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt kunnen vaak hier terecht. We proberen te doen, wat we kunnen doen. En we kunnen al snel wat doen. Hoewel ik helaas een paar weken geleden van een mevrouw (50plus) hier uit de buurt de vraag kreeg of ze 1 dag in de week hier stage kon lopen. Ze was bezig met een omscholing. Werkt nu bij een Makelaar en haar contract loopt daar van de zomer af. Zelf was ze al gestart met een cursus Duits. Ze wilde zich gaan richten op de toeristische markt. Maar een stage aanbieden, zonder een kennisinstelling hierachter, kan niet. En vrijwilligerswerk mag niet op een camping. Natuurlijk had ik onze accountant gevraagd of ze mee wilde denken. Maar legale oplossingen waren er helaas niet. Dit zijn van die regeltjes waar je mij dus helemaal gek mee kan maken....Hebben we iemand die graag zijn talenten en mogelijkheden wil vergroten.....

Duurzaam waarde creeren, kijken naar je maatschappelijke impact, eigenlijk is het een vraagstuk waar we wekelijks naar moeten kijken. Het zal nooit klaar zijn, want het kan altijd nog beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten