-0515-442328-

maandag 24 juli 2017

buigen of barsten

Gister ging ik even met Nathalie naar Kreaz. De winkel die onze verhuurchalets heeft ingericht. Ze zitten in Makkum, een klein half uurtje met de auto van onze camping vandaan. Gezellig keuvelen we over van alles en nog wat. Tot we met ons gesprek aanbelanden bij gastvriendelijkheid. Ik verhaal direct over mijn misse ervaring onlangs in Sneek.

Samen met onze jongste jongens ging ik voor het eerst naar een winkel voor volwassen kleding. Ze zijn te groot geworden voor de regulieren kindermaten. Je kent dat wel, is toch even spannend in zo'n volwassen winkel. Van te voren had ik goed nagedacht over welke winkel. Ik heb een bloedhekel aan winkelen, wil het liefste in de eerste de beste winkel slagen. Dus gingen we naar de winkel, waar ze leuke jonge en mooie spullen verkopen. Er was voor ons gelukkig geen enkele klant in de winkel (of was dat al een teken aan de wand?). We keken wat rond, betaste de verschillende polo's en bekeken de collectie korte broeken. De keuze was niet super ruim, maar wat er was, zag er goed uit.
Ondertussen zag ik nog een leuk overhemd voor Jacob. "Wil je die alvast klaarleggen bij de kassa?", vroeg ik de verkoopster. De jongens hadden goed nagedacht over welke korte broek en polo hun voorkeur hadden. Grappig om te zien hoe ze toch weer erg dezelfde smaak hebben, echt een tweeling! En dan moet je samen even discussiƫren wie welk setje neemt....
Graag wilde ze even overleggen met hun grote zus Nicole uit Den Haag. Even een app'je sturen. Maar Wi-Fi was niet voorhanden, de winkel wilde ze niet even op hun iPad laten app-en. Wi-Fi was ook zeker niet voor de klanten bedoeld. Het begon me steeds meer op te vallen dat de sfeer nu niet echt fijn was. Ik kon mijn vinger er niet goed opleggen, maar het leek of het bijna vervelend was, dat wij er waren. Zo van, jullie storen ons wel hoor!
Bij het afrekenen (toch een paar honderd euro) werd alles in een stoffen tas gedaan met daarop in grote letters de naam van deze shop. Ik vroeg of ze allebei misschien zo'n tas konden krijgen. Maar helaas, dat was teveel van het goede.....Ik merkte toen ik dit aan Nathalie vertelde dat ik weer boos werd. Hoe graag wil je je best doen om je klant nooit meer terug te laten komen? Waarom zou ik nog naar deze fysieke winkel terug gaan, als ik alles ook vanuit mijn luie stoel kan bestellen?

Ondertussen zijn we bij Kreaz aangekomen. Direct wordt ik door de medewerkers herkent en wordt ons gevraagd of we een kopje koffie of thee wensen. En we zijn niet bepaald de enige klanten die hier rond kijken. Voor iedereen is er aandacht. Iedere klant voelt zich welkom! Dat is nog eens even een andere manier van met je klanten omgaan. Aan de buitenkant zie je het al direct. Er wordt hier veel moeite gedaan om jou als klant een warm welkom gevoel te geven. De frisse bloembakken, de winkelwaar staat aantrekkelijk uitgestald, het is er schoon en er zijn ruime parkeerplaatsen!

Met een andere houding, met een diepe buiging voor je klant, kom je wel een heel eind. Wanneer je de klant laat basten, duurt het niet lang of hij laat jou barsten. Het is buigen of barsten. Vandaag de dag kunnen we overal wel terecht, dan ga je toch alleen nog maar daar naartoe, waar je echt fijn wordt geholpen?
Waar heb jij laatst een buitengewoon prettige klantervaring gehad? We zijn benieuwd, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten