-0515-442328-

dinsdag 11 juli 2017

herwaardering voor je producten en diensten

We hebben in onze maatschappij nog een flinke slag te slaan. Jaren lang stonden de prijzen van vrijwel alle branches enorm onder druk. Hoe moet je je nu wapenen en ervoor zorgen dat er weer geld verdient gaan worden met gezonde cijfers?

Carla kwam hier na vijf jaar weer langs. Jaren lang hadden ze hier een seizoenplaats. Carla leidde een bouwbedrijf en ja ze hadden lekker veel opdrachten, maar......ze had moeite om aan goede medewerkers te komen en een fatsoenlijke prijs te kunnen vragen. Nog steeds lukte het niet om een goede prijs in rekening te kunnen brengen. Carla is zeker niet de enige! En ook de bouwsector is niet de enige sector. Er zijn heel veel sectoren die hun prijzen verlaagd hebben tijdens de crisis, en nog verder verlaagd, en verlaagd. Alles om maar aan werk te kunnen blijven komen.
Maar wat als je consument bent en je gaat kijken en vergelijken online? Dan zie je dat niet! Hetzelfde is er aan de hand met bv schilders. Iedereen kan zich schilder noemen en de prijzen lopen wel heel erg uiteen. Een ZZPér die het ver onder de kostprijs wil doen omdat hij geen overhead heeft, maar ondertussen is hij nergens voor verzekerd. Dat kan niet meer met dat uurtarief!
Ook in de recreatie sector zien we hier en daar al jaren prijzen, die niet gezond zijn. Kijk maar eens aan de veel te lage prijzen die gasten betalen voor camper plaatsen, de zgn. G.O.P.  Of kijk eens naar de verhuurprijzen van zeilboten, je kunt al een Valk huren voor 50€ per dag in het hoogseizoen! Natuurlijk heeft die boot allang niet meer onderhoud gekregen, dat kan niet voor die prijs. De zeilen zijn al jaren op en het onderwaterschip is overgroeid door algen en al wat meer. Natuurlijk zeilt dat voor geen meter, letterlijk.
Hoe gaan we nu terug naar een herwaardering van de consument voor onze producten en diensten? Hoe gaan we ervoor zorgen dat hij weet dat hij hier een goede prijs betaalt en dus ook een goed product en dienst.
Een van de manieren waardoor we de herwaardering kunnen terug winnen is door het proces van onze producten en diensten inzichtelijk te maken. Laten we meer een kijkje in de keuken bieden. Laten we meer delen wat we zoal doen om geld te verdienen. Gasten zijn vaak verbaasd wanneer ze horen dat we in de winter nog steeds zo'n 35 uur per week werken aan en op onze camping. Geen idee hebbende dat een valk aftuigen en winterklaar maken ongeveer 3 dagen werk is. Dat alle waterleidingen doorspuiten zelfs wel 10 dagen werk kost. En dan moeten we nog geluk hebben dat er nergens een waterlek is. Wat te denken van al het groen onderhoud, de paden, het poetsen van het sanitair....Alle budgeten, alle onderzoeken, alle marketing, er is genoeg om je echt nooit te hoeven vervelen. De consument heeft er vaak geen weet van, laten we het hem dan wat meer laten zien. Dan komt het vast wel goed met die herwaardering! Want uiteindelijk wil de consument ook gewoon goede producten en diensten. Is hij daar echt wel bereid voor om voor te betalen, mits hij het gevoel heeft dat het redelijk en billijk is.
Weet jouw klant wel je producten en diensten juist te waarderen? En, hoe komt dat? Laat je het ons weten, wees welkom, de polletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten