-0515-442328-

zaterdag 8 juli 2017

de magische sunrice op Watersportcamping Heeg

Ik was zonder mijn gezin naar India en Nepal. Het werd een reis van de ene eye opener, na de andere. Het was in sneltreinvaart lessen in nederigheid, in schoonheid en schoonheid herkennen. Niet alleen wijze lessen voor mij als persoon, maar zeker ook voor onze camping weer.

Stel je voor, op een ochtend werd ik wakker gemaakt. Het was koud en pikdonker. In Nepal wordt er erg zuinig omgegaan met electra en verlichting. Ik kleedde me aan en trok goede wandelschoenen aan. Ik denk dat het een uurtje of vier in de ochtend moet zijn geweest. Met een busje werden we met een groepje mensen gereden naar de voet van een berg. Je weet in Nepal heb je hele grote bergen. We waren allemaal vrij stil en kregen een korte instructie. We zouden ongeveer twee a drie uur gaan lopen, de berg op. Over kleine paadjes met soms gevaarlijk schuivende steentjes. Het was koud en mijn ongetrainde lichaam had soms moeite met de zuurstof. Of liever gezegd, het gebrek eraan! Na ruim twee uur lopen, schuiven en wegglijden waren we dan eindelijk aangekomen op de plek waar de magie het beste te zien zou zijn. Op het dakterras dat we konden bereiken met een heel gammel trappetje. Er stonden plastic stoelen klaar en dekens om ons in te kunnen wikkelen. We kregen allemaal een lekker kopje hete thee. Het lange wachten begon. We waren moe en de rust op de stoelen was prettig. We waren stil en als we spraken, dan was het fluisterend.
Heel langzaam werd het ietsje helderder. De inkt zwarte lucht kleurde langzaam van donkerblauw naar lichter en lichter. Heel in de verte ontstond een soort oranje streep, ergens zwevend in het blauw. Daar! Daar moet je kijken! De oranje streep werd langzaam lichter en lichter. Net als de lucht lichter werd. Ik kon de andere huizen om me heen zien, hier en daar een boom en Wow, de eerste zonnestralen kwamen over de kammen van de bergen schijnen. Een magisch moment! De wereld werd wakker gekust door de eerste zonnestralen. Ik kreeg een soort opgewonden gevoel, wat was dit mooi!

Maar hoe is het hier op de camping, eenmaal in Friesland? Zou de zon hier ook magisch op kunnen komen? Van de broodjes vroeg in de ochtend bakken weet ik wel hoe mooi de wereld is zo morgens vroeg. Maar de zon op zien komen is weer wat anders. Ik probeerde het vorig jaar. Morgens heel vroeg met een kanootje van ons het Poelengebied in gaan. En wat denk je, hier was het minstens even magisch! Hier hoor je de natuur wakker worden gekust. De vele speciale watervogels reageren ook direct op de zonsopkomst. Dat moet je echt een keertje mee maken!

De schoonheid van ons eigen Friesland leren verkennen doordat ik een ervaring aan de andere kant van de wereld had.......vreemd hoe inspiratie soms kan werken. Dat we de magische zonsopgang pas na dertig jaar grassprietverhuren hebben ontdekt......Vanaf vorig jaar sturen we de ene na de andere gast voor dag en dauw in een kano het Poelengebied in. En echt allemaal vonden ze het een super ervaring die ze niet snel zullen vergeten!
Welke inspiratie uit een ander werelddeel heb jij mee naar jou omgeving gebracht? Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten