Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we 95% van al onze beslissingen nemen op basis van emotie. Die laatste 5% benutten we om de beslissingen te rechtvaardigen. Niet zo gek dus dat je wilt weten als ondernemer hoe je de juiste toon gaat aanslaan.
Maar hoe weten we dat?
Het fijne is dat we met onze Sociale Media kanalen heel veel kunnen monitoren. We kunnen zien welke berichten het meer dan gemiddeld goed doen. Dan hebben we kennelijk bij die berichten de juiste snaar weten te raken. Maar er kan nog meer, we kunnen ook leren van onze collega's. Welke content doet het daar meer dan goed? Wat kunnen we daarvan leren? Is het moment heel sterk, of gaat het vooral over het bericht zelf? Wat voor plaatje of filmpje wordt er gebruikt? Wat is het idee erachter?
Het woordje "collega" mag je hiervoor breed interpreteren. Zo hebben we gezien dat de nieuwsbrief van Ilja Gort het erg goed doet. Wat is het idee achter deze nieuwsbrief? Hij is super visueel, lekker vlot en vrij. Dat idee hebben we vertaald naar onze eigen nieuwsbrief. Elke maand, gedurende het kampeerseizoen, laten we een nieuwsbrief maken door Gerco. En elke maand wordt deze nieuwsbrief beter en beter bekeken. De gebruikte foto's, de getekende plaatjes en de teksten moeten allemaal bijdragen aan het raken van de juiste emotie. De nieuwsbrief moet ons passen als een maatjasje, anders is het niets meer dan een glad marketing verhaal, en daar prikken mensen zomaar doorheen natuurlijk!
Hetzelfde geldt voor de filmpjes die we maken voor onze camping.
Sinds vorig jaar maakt onze jongste zoon een "kikker-journaal". Samen met kinderen van onze gasten zie je van allerhande avonturen die de kinderen hier zoal kunnen beleven. De kinderen die meedoen bij dit kikkerjournaal vinden het leuk om mee te kunnen doen, om te zien te zijn in dit journaal. En onbekende, potentiele gasten vinden het fijn om zo wat een beter beeld te kunnen vormen van onze camping. Bekende gasten, vinden het leuk om zo toch regelmatig weer onze camping te kunnen zien en volgen. En ook dit idee hebben we ook niet van ons zelf, maar van Cor Hospes. Natuurlijk is het allemaal veel werk om al die content maar op het juiste moment, vooral weten te creƫren. Het zijn niet van die klusjes die wel lekker in de winter kunnen doen. Het moet er allemaal maar weer bij worden gedaan, op het moment dat we het toch al erg druk hebben. Maar dat het helpt bij het beraken van de emoties, is wel duidelijk gezien alle reacties. Kijk goed om je heen, kijk ook buiten je eigen branche en zie hoe andere succesvol zijn om hun eigen doelgroep goed te weten te beraken. Dan weet je vast al wel, hoe jij het zou kunnen gaan doen. Kijk maar goed wat het idee achter hun berichten is! Ik ben benieuwd naar jou nieuwe acties. En mocht je nog een idee voor ons hebben, laat het ons dan weten! We kijken uit naar je reactie, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.
Maar hoe weten we dat?
Het fijne is dat we met onze Sociale Media kanalen heel veel kunnen monitoren. We kunnen zien welke berichten het meer dan gemiddeld goed doen. Dan hebben we kennelijk bij die berichten de juiste snaar weten te raken. Maar er kan nog meer, we kunnen ook leren van onze collega's. Welke content doet het daar meer dan goed? Wat kunnen we daarvan leren? Is het moment heel sterk, of gaat het vooral over het bericht zelf? Wat voor plaatje of filmpje wordt er gebruikt? Wat is het idee erachter?
Het woordje "collega" mag je hiervoor breed interpreteren. Zo hebben we gezien dat de nieuwsbrief van Ilja Gort het erg goed doet. Wat is het idee achter deze nieuwsbrief? Hij is super visueel, lekker vlot en vrij. Dat idee hebben we vertaald naar onze eigen nieuwsbrief. Elke maand, gedurende het kampeerseizoen, laten we een nieuwsbrief maken door Gerco. En elke maand wordt deze nieuwsbrief beter en beter bekeken. De gebruikte foto's, de getekende plaatjes en de teksten moeten allemaal bijdragen aan het raken van de juiste emotie. De nieuwsbrief moet ons passen als een maatjasje, anders is het niets meer dan een glad marketing verhaal, en daar prikken mensen zomaar doorheen natuurlijk!
Hetzelfde geldt voor de filmpjes die we maken voor onze camping.
Sinds vorig jaar maakt onze jongste zoon een "kikker-journaal". Samen met kinderen van onze gasten zie je van allerhande avonturen die de kinderen hier zoal kunnen beleven. De kinderen die meedoen bij dit kikkerjournaal vinden het leuk om mee te kunnen doen, om te zien te zijn in dit journaal. En onbekende, potentiele gasten vinden het fijn om zo wat een beter beeld te kunnen vormen van onze camping. Bekende gasten, vinden het leuk om zo toch regelmatig weer onze camping te kunnen zien en volgen. En ook dit idee hebben we ook niet van ons zelf, maar van Cor Hospes. Natuurlijk is het allemaal veel werk om al die content maar op het juiste moment, vooral weten te creƫren. Het zijn niet van die klusjes die wel lekker in de winter kunnen doen. Het moet er allemaal maar weer bij worden gedaan, op het moment dat we het toch al erg druk hebben. Maar dat het helpt bij het beraken van de emoties, is wel duidelijk gezien alle reacties. Kijk goed om je heen, kijk ook buiten je eigen branche en zie hoe andere succesvol zijn om hun eigen doelgroep goed te weten te beraken. Dan weet je vast al wel, hoe jij het zou kunnen gaan doen. Kijk maar goed wat het idee achter hun berichten is! Ik ben benieuwd naar jou nieuwe acties. En mocht je nog een idee voor ons hebben, laat het ons dan weten! We kijken uit naar je reactie, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten