-0515-442328-

woensdag 2 augustus 2017

is je merk menselijk of als een machine?

Ik leer ook veel van onze (volwassen) kinderen. Praten over de camping en alles wat daar ook maar een beetje in de buurt komt. Zo had onze jongste dochter het over haar werk en dat ze haar werkzaamheden steeds meer en meer in een frame moet stoppen. De offertes die ze mag maken, moeten vanaf nu vanuit een format worden gemaakt.

Het hele voortraject met het "winnen" van vertrouwen door juist in te zoomen op de menselijke maat, lijkt daarmee totaal te niet worden gedaan. De standaard; "dank voor het vertrouwen dat u in ons stelt" bla, bla , bla. Weg alle persoonlijke aandacht! Weg menselijke maat! Wanneer je je medewerkers vooral laat werken binnen allerhande protocollen en standaarden, moet je niet vreemd opkijken wanneer er wordt gekeken naar je merk als ware het een machine. In feite handel je als merk dan als een machine. En ja, een machine maakt erg weinig fouten, minder dan een mens! Dus wanneer je dat wil, moet je er vooral voor gaan kiezen om zo veel als mogelijk is, uit te laten voeren door machines. En al het andere werk, zoveel als mogelijk laten uitvoeren door mensen die met protocollen en procedures werken.
Wil je echter dat je merk menselijk over zal komen, dan is het juist raadzaam om zoveel als mogelijk weg te blijven van procedures en protocollen. Hoe meer vrijheid je geeft aan je medewerkers, hoe meer ze van toegevoegde waarde kunnen zijn. En ja, ze zullen zeker ook fouten maken. Meer dan een machine zou doen. Maar is dat dan zo erg? Soms wel, wanneer je een hartchirurg bent, dan is het misschien juist wel fijn wanneer een machine de operatie zou uitvoeren. Of wat te denken van een expeditie in de ruimte, dan is het wel erg handig wanneer er met de grote precisie het werk wordt uitgevoerd volgens allerhande protocollen, zodat de astronaut ook na zijn bezoek in de ruimte, veilig ergens op onze aarde zal gaan landen.
In heel veel andere gevallen, zou ik zeggen: Laat vooral zoveel mogelijk protocollen en procedures los, want juist dan zal je zien dat en je medewerker met veel meer plezier kan werken, en er meer waarde wordt toegevoegd door de persoonlijke aandacht die er dan voor elke gast is. Maatwerk & protocollen en standaarden bestaat niet. Dus weet hoe je waarde wilt creƫren en waar je sterktes zitten. Kies in ieder geval bewust! En weet hoe je je merk nog sterker kunt positioneren.
We zijn benieuwd, hoe is het met jouw merk gesteld? Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten