-0515-442328-

vrijdag 4 augustus 2017

voor het verwerken van blunders

Binnen elke organisaties worden blunders begaan. Zeker wanneer je je als organisatie regelmatig op ongebaande wegen begeeft. Ook onze camping is steeds maar weer opzoek naar verbeteringen en vernieuwingen. Je kunt je voorstellen dat we dan ook regelmatig flink blunderen!

Maar afgezien daarvan, we maken allemaal wel eens een flinke blunder! De vraag is; "Hoe verwerken we die blunders?"
Vooropgesteld, niemand blundert voor zijn of haar plezier. Het doet altijd pijn, daar moet je dan maar even doorheen. 

  • Geef je fout toe, wees er transparant over
  • Herstel wat kapot is
  • Bekijk de zaak vanuit verschillende perspectieven
  • zoek de moraal achter het verhaal en deel die
Het is hier hoogseizoen, we zijn allemaal keihard aan het werk om al onze gasten een topvakantie te bieden. Het is dan altijd weer even schrikken wanneer we ergens aan het blunderen zijn. Het was een drukke middag. Ik was even een uurtje of wat helemaal alleen op de receptie van onze camping en was druk met gasten inchecken. Je zal altijd zien dat die allemaal op hetzelfde tijdstip aankomen. Ondertussen kwamen er ook nog eens telefoontjes tussendoor. Ik neem dan de telefoon op en vraag of ik ze later even terug zou mogen bellen. Op een lijstje noteer ik de telefoon nummers. 
Afijn, drukte dus! Een van de gasten die binnen in de receptie was, had een kindje met een ongelukje gehad. Het beddengoed was vies gespuugd en ze wilde graag een wasje draaien. Ik beloofde haar dat ze wel even tussen de geplande wasbeurten haar wasje kon doen. Ik zou het nog noteren op de waslijst......
Eind van de middag kwam ze weer aan, met het vieze, onder gespuugde beddengoed. Ik was het vergeten op te schrijven op de lijst waardoor onze medewerker niet kon zien dat wij zelf niet zouden kunnen wassen. De wasmachine was al volop bezig, met onze eigen was.....Er was geen mogelijkheid meer om dat vieze beddengoed te wassen. Twee uur later, toen haar kindje al eigenlijk in bed had moeten liggen, moest ze weer langs komen. Ik bood aan dat ze wel even beddengoed van ons mocht lenen, maar dat was geen oplossing die zou werken omdat het kindje ook haar eigen slaapzakje moest hebben. Pas begin van de avond kon ze haar was gaan doen, daarna drogen en veel te laat in de avond, had ze pas weer schoon wasgoed en een kindje dat oververmoeid, veel te laat naar bed ging.

Een stomme fout met als gevolg dat een vakantiemiddag en avond vooral in het teken stond van wassen voor deze gasten. Niet iets dat je graag doet in een vakantie zal ik maar zeggen! Natuurlijk heb ik me verontschuldigd, heb ik geprobeerd om het probleem zo klein mogelijk te maken (fouten herstellen) Het is een blunder, zoals ik nog wel vaker blunder. Zoals onze camping nog wel vaker zal blunderen. Door de blunders ook intern te delen, kunnen we als gehele organisatie ervan leren. Want het zou wel fijn zijn om uiteindelijk toch wat minder te blunderen! Maar, wees niet bang om te blunderen, het maakt je ook maar meer menselijk! Denk maar eens aan de film van Bridget Jones. Haar bijna contante geblunder maakt haar onweerstaanbaar charmant!
Welke blunder heb jij afgelopen week gemaakt? Wees welkom, de polletjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten