Tijdens het recreatiecongres Friesland van afgelopen maandag, kwam o.a. Kees v.d. Most van het NBTC praten over de internationale markt. En in het bijzonder over de Duitse en Vlaamse markt!
De Duitse en Vlaamse markten zijn ook de meest relevante marken voor de recreatiesector in Friesland. De Duitse markt is voor onze camping ook erg belangrijk, maar we zien relatief nog (te) weinig Vlaamse gasten.
Ik ben benieuwd naar de onderzoek resultaten van Kees. Hij vertelt dat het goed gaat met het inkomend verblijfstoerisme in Nederland. In 2016 hadden we een stijging van 5,5%, en in 2017 was er zelfs een stijging van 13%. De internationale markt zal dan ook steeds belangrijker worden voor de recreatie sector. De verwachting is dat deze de komende jaren, nog flink verder zal ontwikkelen.
Een duidelijke verklaring hiervoor is:
- de aantrekkende economie
- zwakke euro
- veilige bestemming
- extra vliegverbindingen
- Evenementen als "Jeroen Bosch"
- groei korte vakantiemarkten, met name in Duitsland en Belgie
Ook is er onderzoek gedaan waar de Belg dan aan denkt, welke associaties komen er op bij de Belg, wanneer hij aan Friesland denkt? Voor ons als camping natuurlijk erg belangrijk, zeker wanneer we nog relatief weinig Belgen tot nu toe hebben mogen ontvangen. Want juist aanhaken aan de associaties is dan een grote kans!
Hij denkt aan de taal, de 11-steden, water en schaatsen.
Ook komt er in het onderzoek naar voren wat de Belg zo aantrekkelijk vindt van onze Friese provincie. En ook hier zit ik extra recht op, te luisteren en aantekeningen te maken. Want het is natuurlijk slim om en de associaties en de aantrekkelijkheid te combineren wanneer we ons willen richten op de Belg als potentiele gast!
De Belg vindt het landschap, de historische bekenden en de vele fiets en wandel mogelijkheden erg aantrekkelijk.
Dus is het handig om in onze campagnes in Belgie beelden te gebruiken waarom je een fietsende gast ziet in het Friese landschap. Of een gast die aan het wandelen is in een historische omgeving. Het zijn juist de beelden die zoveel meer zeggen dan heel veel woorden. Een sterk beeld ontwikkelen (of gebruiken) voordat je een campagne gaat maken. Wie weet hebben we in 2018 plots veel meer Vlaamse gasten. Ik hoop het maar! We gaan weer vol inspiratie en energie aan de slag, en jij, kan jij met deze nieuwe kennis en inzichten van Kees ook wat? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten