Gister gaf Wenda Linthorst een presentatie neuromarketing. Geheel op haar eigen wijze en met een hoop vooral praktische vertalingen van haar vakgebied. Zo was dit nieuwe vak, voor iedereen even inspirerend! Niet gek dat bij de netwerkborrel na de presentatie veel collega's dan ook vandaag direct aan de slag willen gaan met een aantal van Wenda's tips.
Neuro marketing, nu is er dus een wetenschap die in het hoofd kan kijken van de consument, waar die nu blij van wordt. Dus niet waarvan die zegt blij te worden, maar waar we echt kunnen zien, waar die blij van wordt. En blije gasten, dat willen we allemaal, toch?
Simpel gezegd is het precies die zintuigen prikkelen, op een de wijze zoals de gast dat op dat moment het liefste zo geprikkeld heeft.
Geur is daarvan misschien wel een van de meest dominate manipulatie. Geur komt immers direct door de neus in je oerbrein. Wenda geeft een mooi voorbeeld waar die succesvol wordt toegepast: in de Metro van Rotterdam. Mensen ervaren die plek nu niet bepaald als een warme en veilige plaats. Maar sinds er citrusgeur wordt verspreid, in combinatie met klassieke muziek, is het gevoel van onveiligheid enorm afgenomen. De temperatuur waarbij de meeste mensen zich echt goed voelen is tussen de 20'-23'. Best wel aan de hoge kant. Dan moet je weten dat mensen in de zomer het binnen liever warmer hebben dan in de winter. Logisch, omdat ze dan vaak toch wat schaarser gekleed gaan. je moet het alleen wel even weten! Spelen met die temperatuur, want de perceptie van temperatuur is bijna even belangrijk. Ben je in vooral een witte omgeving, dan zal die kouder worden ervaren, dan dat de ruimte vooral is ingericht met warme decoratie en kleuren. De perceptie van warmte maakt ook dat je alles vriendelijker zal ervaren en maakt dat je jezelf ook vriendelijker gaat gedragen!
Gaan we door op het zien, dan kun je gaan werken met het effect dat spiegelneuronen op je hebben. Op het moment dat je mensen ziet, die iets doen of beleven en je kunt je makkelijk identificeren met die mensen, dan is de kans heel erg groot dat je dat zelf ook wilt (gaan doen). Je hoeft die andere niet eens in het echt te zien, een foto is net zo helpvol!
Hoor je mensen praten op een smeuïge manier over een taartje, dan kan het zomaar zo zijn, dat het water al in je mond loopt, je wilt dit ook! Niet zo gek dat je tijdens de reclames van chips, koffie of bier op T.V., zelf ook naar je koelkast gaat lopen. Er is een verlangen in je hoofd geplopt, dat bijna niet te negeren is!
Over het geluid in winkels wordt al goed nagedacht. Is het tempo laag, dan lopen de mensen op hun dooie gemakje door de winkel. Zit er een lekker up-tempo in, dan race je door de winkel.
Zien, we hadden het hierboven er al even over. neem nu de kleur, welke kleur associëren we met betrouwbaarheid; Juist, blauw! En heb je enig idee hoeveel meer % je gaat verkopen wanneer je het product zichtbaar presenteert? Je gaat vast schrikken, tenminste ik wel! Met 20% ga je dit product meer verkopen! Dus al die kledingwinkels met hun etalages.....
Bij zien had Wenda ook nog een goede tip speciaal voor alle bootverhuurders; Laat op je boot je merknaam zien, wanneer het oog van je gast die naam 2 seconde heeft gezien, zal die deze naam beter onthouden! Wat een inkopper, en tegelijkertijd denk ik; "Wat stom dat we daar zelf nooit aan hebben gedacht!" Je snapt dat ik direct na het schrijven van deze blog, aan de slag ga met onze merknaam op al onze boten! Nog zoiets is de wacht tijd. Zorg ervoor dat de gast ofwel zo min mogelijk hoeft te wachten, of zorg er dan minstens voor dat je wachtverzachters hebt. Wenda vertelt over een koffie keten ergens op een station. Gasten moesten gemiddeld 2 minuten wachten voordat ze de koffie kregen met de bestelde brownie. Twee minuten, mensen ervoeren dat toch als een beetje vervelend. Hoe konden ze dat oplossen, de wachttijd verkorten? Dus daar gingen ze met hun processen op sturen. Maar wat bleek, aan de overkant bij Starbucks moesten mensen gemiddeld 7 minuten wachten tot ze hun koffie en brownie kregen. Het gekke was dat daar vrijwel niemand klaagde over de lange wachttijd. Hoe kan zoiets nu? Het grote verschil zit hem in de wachtverzachters. Je kent dat wel, de naam wordt verkeerd op de beker geschreven, er worden wel heel speciale koffies aangeboden, dat is speciaal, dus daar wil je dan ook best even op wachten.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een dagje ga kijken bij Starbucks, Want daar zijn vast nog meer wachtverzachters te vinden. ook op onze camping hebben we af en toe te maken met wachtende mensen. Dus ook wij kunnen vast nog wel wat leuke ideeën opdoen. Heb je zin om samen met mij een dagje op gasten safari te gaan bij Starbucks? Wees welkom de polletjes!
Neuro marketing, nu is er dus een wetenschap die in het hoofd kan kijken van de consument, waar die nu blij van wordt. Dus niet waarvan die zegt blij te worden, maar waar we echt kunnen zien, waar die blij van wordt. En blije gasten, dat willen we allemaal, toch?
Simpel gezegd is het precies die zintuigen prikkelen, op een de wijze zoals de gast dat op dat moment het liefste zo geprikkeld heeft.
Geur is daarvan misschien wel een van de meest dominate manipulatie. Geur komt immers direct door de neus in je oerbrein. Wenda geeft een mooi voorbeeld waar die succesvol wordt toegepast: in de Metro van Rotterdam. Mensen ervaren die plek nu niet bepaald als een warme en veilige plaats. Maar sinds er citrusgeur wordt verspreid, in combinatie met klassieke muziek, is het gevoel van onveiligheid enorm afgenomen. De temperatuur waarbij de meeste mensen zich echt goed voelen is tussen de 20'-23'. Best wel aan de hoge kant. Dan moet je weten dat mensen in de zomer het binnen liever warmer hebben dan in de winter. Logisch, omdat ze dan vaak toch wat schaarser gekleed gaan. je moet het alleen wel even weten! Spelen met die temperatuur, want de perceptie van temperatuur is bijna even belangrijk. Ben je in vooral een witte omgeving, dan zal die kouder worden ervaren, dan dat de ruimte vooral is ingericht met warme decoratie en kleuren. De perceptie van warmte maakt ook dat je alles vriendelijker zal ervaren en maakt dat je jezelf ook vriendelijker gaat gedragen!
Gaan we door op het zien, dan kun je gaan werken met het effect dat spiegelneuronen op je hebben. Op het moment dat je mensen ziet, die iets doen of beleven en je kunt je makkelijk identificeren met die mensen, dan is de kans heel erg groot dat je dat zelf ook wilt (gaan doen). Je hoeft die andere niet eens in het echt te zien, een foto is net zo helpvol!
Hoor je mensen praten op een smeuïge manier over een taartje, dan kan het zomaar zo zijn, dat het water al in je mond loopt, je wilt dit ook! Niet zo gek dat je tijdens de reclames van chips, koffie of bier op T.V., zelf ook naar je koelkast gaat lopen. Er is een verlangen in je hoofd geplopt, dat bijna niet te negeren is!
Over het geluid in winkels wordt al goed nagedacht. Is het tempo laag, dan lopen de mensen op hun dooie gemakje door de winkel. Zit er een lekker up-tempo in, dan race je door de winkel.
Zien, we hadden het hierboven er al even over. neem nu de kleur, welke kleur associëren we met betrouwbaarheid; Juist, blauw! En heb je enig idee hoeveel meer % je gaat verkopen wanneer je het product zichtbaar presenteert? Je gaat vast schrikken, tenminste ik wel! Met 20% ga je dit product meer verkopen! Dus al die kledingwinkels met hun etalages.....
Bij zien had Wenda ook nog een goede tip speciaal voor alle bootverhuurders; Laat op je boot je merknaam zien, wanneer het oog van je gast die naam 2 seconde heeft gezien, zal die deze naam beter onthouden! Wat een inkopper, en tegelijkertijd denk ik; "Wat stom dat we daar zelf nooit aan hebben gedacht!" Je snapt dat ik direct na het schrijven van deze blog, aan de slag ga met onze merknaam op al onze boten! Nog zoiets is de wacht tijd. Zorg ervoor dat de gast ofwel zo min mogelijk hoeft te wachten, of zorg er dan minstens voor dat je wachtverzachters hebt. Wenda vertelt over een koffie keten ergens op een station. Gasten moesten gemiddeld 2 minuten wachten voordat ze de koffie kregen met de bestelde brownie. Twee minuten, mensen ervoeren dat toch als een beetje vervelend. Hoe konden ze dat oplossen, de wachttijd verkorten? Dus daar gingen ze met hun processen op sturen. Maar wat bleek, aan de overkant bij Starbucks moesten mensen gemiddeld 7 minuten wachten tot ze hun koffie en brownie kregen. Het gekke was dat daar vrijwel niemand klaagde over de lange wachttijd. Hoe kan zoiets nu? Het grote verschil zit hem in de wachtverzachters. Je kent dat wel, de naam wordt verkeerd op de beker geschreven, er worden wel heel speciale koffies aangeboden, dat is speciaal, dus daar wil je dan ook best even op wachten.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een dagje ga kijken bij Starbucks, Want daar zijn vast nog meer wachtverzachters te vinden. ook op onze camping hebben we af en toe te maken met wachtende mensen. Dus ook wij kunnen vast nog wel wat leuke ideeën opdoen. Heb je zin om samen met mij een dagje op gasten safari te gaan bij Starbucks? Wees welkom de polletjes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten