-0515-442328-

vrijdag 1 december 2017

oogcontact

Oog contact, contact maken met je ogen. Kunstenares Marina Abramovic liet zien dat je met oogcontact ook echt contact kan krijgen, zonder dat je daarvoor woorden nodig hebt. Ze laat zien dat de wereld af en toe ook echt en liefdevol kan zijn. Gewoon met simpel oog contact.

Dit kunstzinnige experiment heeft mij ook diep geraakt. Je ziet wat er gebeurt doordat twee mensen elkaar diep in de ogen kijken, zonder woorden! Mijn moeder zei altijd al dat een lach van hart tot hart loopt. Maar dat de ogen de poppetjes van je ziel zijn. Dan moet je wel in de ogen van de ander kijken, om die ziel te kunnen ontdekken! Gister had ik het met Ton (collega grassprietverhuurder) over ogen. Hij zei dat mijn Jacob echt van me houdt. Ik vroeg hem hoe hij dat wist en Ton zei; "Als hij het over jou heeft, dan zie ik dat in zijn ogen".
Als die ogen dan zo belangrijk zijn voor echt contact, om elkaar echt "te kunnen lezen", waarom krijgen we daarin dan geen training op scholen? Waarom doen we er zo weinig mee bij intensieve gesprekken met onze medewerkers? Waarom zorgen we er niet voor dat onze medewerkers niet alleen een lollig praatje af en toe met onze  camping gasten maken, maar ze ook echt eens goed in de ogen kijken?
Want we weten allemaal dat wanneer we met echt contact een groot verschil kunnen maken in elkaars levens. Waarom zorgen we er niet voor dat oogcontact, echt intens oogcontact gewoon onze menselijke skills worden? Ik denk dat het een heel hoop ruis op de lijn zou kunnen oplossen. Ik denk dat echt contact allerhande muren omver kan werpen.
Kijk maar eens naar het filmpje van dit kunst project. Ik ben benieuwd hoe jij nu over oogcontact denkt. Laat je het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten