-0515-442328-

donderdag 30 november 2017

stellingen gebruiken als handgranaat

Je kent het wel, soms heb je van die wat laffe, slappe hap gesprekken. Van die gesprekken die je niet gaan helpen om de kern te vinden. Een stevige discussie doet dat wel. Maar hoe kom je nu van die laffe discussie naar een stevige discussie? Hoe verleid je je gesprekspartners tot wat meer uitdagende uitspraken?

Een beproefde methode is om dan een pittige stelling de discussie in te slingeren. Geheid dat je dan wat los weet te maken! Kies dan in ieder geval voor een wat provocerende stelling! Een stelling waar men wat van vindt. 
Nu ben ik van nature al een persoon die het prettig vind om de boel een beetje onder spanning te brengen. Af en toe de boel uitdagen en provoceren, ik vind het heerlijk, ook op onze camping!
Gister waren we op de vakbeurs in Hardenberg. De trouwe lezers van mijn blogjes hebben al veel vaker gelezen dat de recreatie sector een van de minst innovatieve sectoren is van Nederland. Niet een titel waar we trots op zijn. Daarnaast is de sector ook nog eens bekent om zijn hoge kopieer gedrag. Dus als er dan al eens een innovatie ergens wordt toegepast, dan zal de concurrentie niet lang wachten met dit idee te kopiëren. Niets mis mee voor het individuele bedrijf, maar als sector ben je dan niet alleen een erg behoudende, achterlopende sector, maar ook nog eens een grote grijze muis sector! En dat is een vervelend imago! Met een dergelijk imago kom je niet heel ver in de toekomst!
Maar goed, we waren gister dus op die beurs. Ik had er al zo mijn idee over gevormd, vooraf. Noem het gerust een vooroordeel! Ik ging er dus al met een soort van gestrekt been in, was vooral in de mood om hier en daar wat te gaan provoceren. Dus zei ik tegen een van onze leveranciers dat ik alles behalve tevreden was over die en die leverancier. (overigens, dat is waar! We zijn al jaren echt zeer ontevreden over die leverancier!) Waarom vroeg Ronald ons, kijkend naar de overkant. Nu, zie ik, omdat ze zo ontzettend zichzelf steeds centraal stellen, i.p.v. de afnemer. Ze hebben hun hele organisatie zo ingericht, zodat het zo voor hen het meest efficiënt is om te organiseren.
Het zit gewoon in hun DNA verweven! Ik voel me als afnemer zo ontzettend niet gewaardeerd. Het lijkt wel of alles is ingericht om alleen maar zoveel mogelijk geld uit mijn zakken te troggelen, en zij zo weinig mogelijk inspanningen daarvoor hoeven te doen. Dat voelt niet goed. Je weet dat wanneer een afnemer echt zeer ontevreden is, al jaren, dat het dan niet lang meer kan duren voordat ze weg zal gaan. 
Maar, helaas, het is niet makkelijk om weg te gaan;
  • Het zou ons weer een enorme financiële investering vragen
  • Het zou heel veel van onze energie gaan vergen om met het nieuwe product te leren werken
  • Het is de vraag of de nieuwe partij wel klantvriendelijk zal zijn
Kortom, het is niet simpel om te vertrekken, en dat is dan eigenlijk ook direct de reden waarom we zolang door zijn blijven modderen met deze leverancier. 
We gingen toch even de stand op en spraken met een van de medewerkers. We legde een probleempje voor wat we al weken hebben, maar dat we te onbelangrijk vonden om weer contact met ze op te nemen. Want je moet maar weer zin hebben om al die frustraties weer op te roepen en te gaan herbeleven. De man was echt fijn om mee te spreken, en met een goed gevoel gaan we weer verder. Dat geeft de burger weer moed! Maar vandaag is het weer als altijd. De servicedesk is in gesprek, ze kunnen ons nummer noteren. Anderhalf uur later probeer ik nogmaals en vraag of ik doorverbonden kan worden. En weer is de servicedesk in gesprek en zal ik later worden terug gebeld. Nee, ik kan niet in de wacht worden gezet, dat kan niet met hun systeem. Ik vraag haar hoe lang zal het duren voordat ze ons zullen terugbellen? "Daar kan ik niets over zeggen", zegt ze. Ik zal een mailtje naar ze sturen met hoge urgentie. 
Ik krijg het gevoel dat mijn stelling van de arrogante houding die deze leverancier denkt te kunnen permitteren, helemaal niet zo provocerend was geweest. Ik had met een veel grotere handgranaat moeten komen. "zijn ze helemaal van de pot gerukt"
Wat zou jij ondernemen wanneer je zo behandeld wordt? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
Overigens, de beurs in Hardenberg had zeker een heel aantal, leuke, vernieuwende en verrassende concepten getoond. Zeker de moeite van je bezoekje waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten