Fascinerend en beangstigend vind ik dit programma. Ik wil geen uitzending missen! Fascinerend om te zien in hoeverre we een spoor als mens achter laten, we te voorspellen zijn door onze gangen goed na te gaan. En tegelijkertijd ook beangstigend. Want wie zegt niet dat we straks met alle technologieën, niet allemaal zo in staat zijn om Jan en alleman ook zo even te kunnen analyseren?
Dit is Big data XL op het moment. Een prachtig team, speurt net zolang totdat ze de voortvluchtige hebben weten te pakken. En na vorig seizoen weten we allemaal, dat de kans om als voortvluchtige gepakt te worden, wel heel erg groot is. Ondanks de voorsprong van de voorbereiding die je hebt kunnen treffen!
Ik vind het spannend om te zien. Weet zelf natuurlijk direct wanneer de voortvluchtige cruciale fouten hebben gemaakt en verzuim dan niet om zoiets als "sukkels!" te zeggen. Nee, nog steeds ben ik tamelijk arrogant om te denken dat ik dit wel zou kunnen fixen. Tenminste, zo voelt het af en toe nog steeds! Maar ik weet en zie ook wel dat dit opsporingsteam alles op alles zet, om je te kunnen pakken. De meest grote fout is natuurlijk om een spoor achter te laten. En dat doe je al heel erg snel. Je zoekgeschiedenis, je telefoontjes die je pleegt, je pinpas transacties. Zelfs auto's (kentekens) worden met ogenschijnlijk kinderlijke eenvoud opgespoord. Off the grit gaan lijkt vooralsnog de beste strategie. Maar menig deelnemer lukt het niet. Ook niet zonder spoor achter te laten.
Zo werden er in de kliko van een van de deelnemers briefjes gevonden met namen waarheen men mogelijk zou kunnen onderduiken. Onderduiken bij totale vreemden lijkt meer kansrijk....Het opsporingsteam is zomaar in staat om je connecties te vinden!
Ook erg belangrijk is dat je je A-typisch gaat gedragen. Dus vooral niet doen, wat je in het verleden wel hebt gedaan. Ga naar regio's waar je niet eerder naartoe ging. Onderduik bij mensen waarmee je geen connectie hebt. Geef geen geld uit, en als je het al doet, doe het met onderweg verdient geld.
Kortom, onderduiken blijkt alleen nog maar kansrijk, wanneer je geen sporen achter laat. Hoe gaat het straks met ons? Gaan wij straks ook zo op onze potentiele camping gasten jagen? Gaan verkopende partijen net zo op ons consumenten jagen, zoals dit opsporingsteam dit nu al doet? Is er straks voor de consument nog wel een ontkomen aan de op maat geproduceerde verleidingen? Is het nu misschien al zover?
Hoe zou ik zelf jagen op onze droomgasten. Je weet wel, van die gasten waar we er nog wel 100 van willen bijhebben. Is het "spel van jager en prooi" nog wel eerlijk? Is er nog wel kans om niet gepakt te worden?
Ik ben benieuwd wat jouw idee hierover is, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
Dit is Big data XL op het moment. Een prachtig team, speurt net zolang totdat ze de voortvluchtige hebben weten te pakken. En na vorig seizoen weten we allemaal, dat de kans om als voortvluchtige gepakt te worden, wel heel erg groot is. Ondanks de voorsprong van de voorbereiding die je hebt kunnen treffen!
Ik vind het spannend om te zien. Weet zelf natuurlijk direct wanneer de voortvluchtige cruciale fouten hebben gemaakt en verzuim dan niet om zoiets als "sukkels!" te zeggen. Nee, nog steeds ben ik tamelijk arrogant om te denken dat ik dit wel zou kunnen fixen. Tenminste, zo voelt het af en toe nog steeds! Maar ik weet en zie ook wel dat dit opsporingsteam alles op alles zet, om je te kunnen pakken. De meest grote fout is natuurlijk om een spoor achter te laten. En dat doe je al heel erg snel. Je zoekgeschiedenis, je telefoontjes die je pleegt, je pinpas transacties. Zelfs auto's (kentekens) worden met ogenschijnlijk kinderlijke eenvoud opgespoord. Off the grit gaan lijkt vooralsnog de beste strategie. Maar menig deelnemer lukt het niet. Ook niet zonder spoor achter te laten.
Zo werden er in de kliko van een van de deelnemers briefjes gevonden met namen waarheen men mogelijk zou kunnen onderduiken. Onderduiken bij totale vreemden lijkt meer kansrijk....Het opsporingsteam is zomaar in staat om je connecties te vinden!
Ook erg belangrijk is dat je je A-typisch gaat gedragen. Dus vooral niet doen, wat je in het verleden wel hebt gedaan. Ga naar regio's waar je niet eerder naartoe ging. Onderduik bij mensen waarmee je geen connectie hebt. Geef geen geld uit, en als je het al doet, doe het met onderweg verdient geld.
Kortom, onderduiken blijkt alleen nog maar kansrijk, wanneer je geen sporen achter laat. Hoe gaat het straks met ons? Gaan wij straks ook zo op onze potentiele camping gasten jagen? Gaan verkopende partijen net zo op ons consumenten jagen, zoals dit opsporingsteam dit nu al doet? Is er straks voor de consument nog wel een ontkomen aan de op maat geproduceerde verleidingen? Is het nu misschien al zover?
Hoe zou ik zelf jagen op onze droomgasten. Je weet wel, van die gasten waar we er nog wel 100 van willen bijhebben. Is het "spel van jager en prooi" nog wel eerlijk? Is er nog wel kans om niet gepakt te worden?
Ik ben benieuwd wat jouw idee hierover is, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten