-0515-442328-

vrijdag 17 november 2017

genoeg vs. teveel

Kerst begint al weer meer en meer te spelen. Sommige winkels hebben al kerstthema's en hier en daar begint er alweer wat reuring in de familie te komen;
WAT GAAN WE MET KERST DOEN?
Maar wat me steeds meer tegen begint te staan aan kerst is dat we ons vaak een paar dagen helemaal vol eten, zo vol dat we er soms misselijk van worden. Dat is niet alleen zo met kerst maar ook met andere thema's binnen ons leven. We kopen en consumeren meer dan goed voor ons is!

Afgelopen weken ben ik hier weer de boel aan het opruimen. Op de camping heb ik wel twee kuub aan "oud papier" weg moeten gooien. Allemaal papier en inkt die zomaar nutteloos bleken te zijn en nu verwerkt moeten worden. Folders van zwembaden, speeltuinen, musea en noem maar op, met daarop hun uitnodiging voor onze gasten; Kom mij bezoeken in 2017! Allemaal grondstoffen die misbruikt zijn.....
Ik ruim thuis mijn kledingkast op en ook daar 5 vuilniszakken vol die naar een goed doel kunnen, in de hoop dat het daar dan nog eens wordt gegeven aan iemand die ze nog wil gaan dragen. Ik zie truitjes, broeken en rokken, zal ik ze nog aan trekken? Nee, dan hup in de vuilniszak. Niet omdat ze kapot zijn, maar gewoon omdat ik klaar ben met het ding. Allemaal grondstoffen die misbruikt zijn....
En dan de kerst, gezelligheid is gekoppeld aan lekker (te veel) eten. De banketstaven liggen alweer op de toonbank bij onze banketbakker. Naast de heerlijke mokka roomborstplaatjes; o, gezellig die nemen we ook mee. Bij Albert Heijn haal ik alvast chocomel en slagroom, want dat hoort bij die banketstaaf. En hoe dichter we bij de kerst aankomen, hoe meer we veel te veel gaan eten. We eten ons helemaal rond. Terwijl er aan de andere kant van de wereld mensen zijn die omkomen van de honger!
Wanneer ik deze overconsumptie van ons als gezin bespreek met vrienden en familie herkennen de meeste zich hier wel in. Gewoon omdat het kan laten we ons kennelijk makkelijk verleiden om meer te kopen en consumeren, dan nodig is. En uiteindelijk zien we na tientallen jaren van overconsumptie de nadelen hiervan. Het klimaat, het gebrek aan grondstoffen, het gebrek aan (schoon) water, de obesitas en de honger. Het kan dus eigenlijk niet! ik zal me veel vaker zelf af moeten vragen of ik wel tot een nieuwe aankoop over moet gaan. Dat alleen al zal een hoop aankopen schelen in mijn geval. Want er is nog een hoop te consuminderen!
Hoe denk jij hier nu over? Vind jij het ook een probleem? Ik ben benieuwd naar je reactie, laat je wat weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten