Afgelopen week mocht ik naar een presentatie van # Future series in Pakhuis de Zwijger. Drie Nederlandse designers vertelde over hun weg naar succes. Alle drie een ander verhaal, maar alle drie hadden ze ook een heel aantal overeenkomsten.
Hun droom over de toekomst van onze aarde was telkens gelijk. Ze dromen van een duurzame wereld.
Wat ze alle drie duidelijk merkte was dat je geen moment ook maar moet denken, dat je het alleen kan! Je hebt veel meer mensen nodig, veel meer diverse talent nodig, om een product succesvol op de markt te kunnen brengen. Wanneer organiseren niet je ding is, moet je er een poppetje bij zoeken die heel goed kan organiseren!
Een tweede aspect was dat je niets meer hoeft te bedenken, dat ook niet duurzaam is. Hoe ziet de carbon life cycle eruit? Alle drie was er een ambitie om de dingen met nul negatieve impact te ontwikkelen! Dat is nogal wat, en dat heb je ook niet zomaar voor elkaar! Het berekenen van die carbon life cycle is een vak apart. Goed dat dat steeds beter en duidelijker onderzocht kan worden.
Het derde aspect dat steeds terug kwam was de getrainde intuïtie. Intuïtie is kennis met versnelling. Hoe beter je dat ontwikkeld hebt, hoe sneller je kan schakelen en fouten kan voorkomen. Overigens was er eigenlijk nog een vierde aspect en dat was: Ga samen snel falen. Want het zijn juist de fouten die ons doen leren. Leren hoe we beter kunnen worden.
De ontwerpers van vandaag staan voor een enorme opdracht. Ze moeten nieuwe producten ontwerpen die de eindconsument juist een beter, goed gedrag laat leren. Het hele systeem moet op de kop. We moeten minder grondstoffen verspillen, we moeten zorgen voor minder uitstoot. We moeten minder gaan consumeren. Dat is nogal wat. Maar de gedrevenheid van deze drie sprekers maakt dat ik met enthousiasme uitkijk naar de toekomst. Het komt wel goed met die toekomst! Wat denk jij, hoe gaat het ons lukken om ons gedrag, het systeem, op de kop zetten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Hun droom over de toekomst van onze aarde was telkens gelijk. Ze dromen van een duurzame wereld.
Wat ze alle drie duidelijk merkte was dat je geen moment ook maar moet denken, dat je het alleen kan! Je hebt veel meer mensen nodig, veel meer diverse talent nodig, om een product succesvol op de markt te kunnen brengen. Wanneer organiseren niet je ding is, moet je er een poppetje bij zoeken die heel goed kan organiseren!
Een tweede aspect was dat je niets meer hoeft te bedenken, dat ook niet duurzaam is. Hoe ziet de carbon life cycle eruit? Alle drie was er een ambitie om de dingen met nul negatieve impact te ontwikkelen! Dat is nogal wat, en dat heb je ook niet zomaar voor elkaar! Het berekenen van die carbon life cycle is een vak apart. Goed dat dat steeds beter en duidelijker onderzocht kan worden.
Het derde aspect dat steeds terug kwam was de getrainde intuïtie. Intuïtie is kennis met versnelling. Hoe beter je dat ontwikkeld hebt, hoe sneller je kan schakelen en fouten kan voorkomen. Overigens was er eigenlijk nog een vierde aspect en dat was: Ga samen snel falen. Want het zijn juist de fouten die ons doen leren. Leren hoe we beter kunnen worden.
De ontwerpers van vandaag staan voor een enorme opdracht. Ze moeten nieuwe producten ontwerpen die de eindconsument juist een beter, goed gedrag laat leren. Het hele systeem moet op de kop. We moeten minder grondstoffen verspillen, we moeten zorgen voor minder uitstoot. We moeten minder gaan consumeren. Dat is nogal wat. Maar de gedrevenheid van deze drie sprekers maakt dat ik met enthousiasme uitkijk naar de toekomst. Het komt wel goed met die toekomst! Wat denk jij, hoe gaat het ons lukken om ons gedrag, het systeem, op de kop zetten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten