-0515-442328-

maandag 26 februari 2018

falen is een feest!

Innoveren bestaat niet zonder falen. Wanneer je naar de cijfers kijkt over innovatie, dan schrik je je kapot en zou je bijna gaan denken dat je nooit aan innoveren moet beginnen. Faalangst als grote drijfveer achter het niet meer willen innoveren....

70-90% van de nieuwe producten, ligt 12 maanden na de introductie niet meer in de winkels. Het is niet gelukt om deze succesvol aan de man te brengen, punt. Ergens zijn we dan tekort geschoten, zijn we mislukt of hebben we op zijn minst ons doel niet weten te bereiken. Ook wij hebben meer dan voldoende voorbeelden waarbij de onze beoogde innovatie jammerlijk was mislukt. Maar is dat dan een reden om te stoppen met het vernieuwen van onze producten en diensten?
Tuurlijk heb ik af en toe echt ziek in bed gelegen om "mijn wonden te moeten likken". Innovatie kost altijd een hoop tijd, energie en dus ook geld. Het lijkt op zo'n moment dan even vreemd waarom we wel weer bezig waren geweest met innoveren. Even, want tegelijkertijd weten we dat het juist de mislukkingen zijn, waar we veel van leren en waardoor we nog sterker worden. Een groter netwerk, meer kennis, het is een hoop waard. Immers, een volgende keer maken we niet meer dezelfde fout. En als het dan wel lukt, dan is ons geluk natuurlijk ook wel groter dan wanneer zomaar alles wat we aanraken zou veranderen in goud en succes!

Toch kost het me altijd echt wel wat moeite. Ik ben echt een gevoels mens en falen is nu niet bepaald een prettig gevoel. Daarnaast ben ik belast met een ambitieuze donder. Ik wil graag presteren en falen voelt nu eenmaal niet in eerste instantie dat je een mooie prestatie hebt geleverd....
Maanden, wat zeg ik, jaren heb ik samen met een regisseur gewerkt aan een theaterproductie. We hebben samen stad en land afgereisd. Hebben met heel veel mensen gesproken. En uiteindelijk bleken we niet in staat te zijn geweest om de nodige budgeten hiervoor te kunnen vinden (lees sponsoren). Hoe cool was het geweest om hier op onze camping, een theaterproductie te kunnen laten draaien? Zo midden in de natuur, om de hoek van je eigen tent of caravan? Helaas, het is niet gelukt.
Hetzelfde geldt voor het idee om hier een TEDx te organiseren. Ook super cool natuurlijk, maar ook na maanden hard werken, het is ons niet gelukt! Een foodfestival, heeft wel plaats gevonden, maar was jammerlijk in het water gevallen. Te koud, te nat en vooral te weinig mensen die het zo leuk vonden om toch van alles te komen proeven....Heel jammer want we hadden het allemaal stuk voor stuk echt graag zien slagen. Ik kan nog wel doorgaan met een lijst ideeën die we allemaal hebben omarmd en die niet zijn gelukt. Gelukkig kan ik na al die jaren ook een heel aantal zaken laten zien, die wel zeer geslaagd waren. Dan denk ik aan het weekendje Waacs, waarbij er 80 creatieve gekken, nieuwe camping concepten gingen bedenken en ontwikkelen. Ik denk aan de masterclass Douche zingen voor Dummies, waarbij een opera zangeres in ons toiletgebouw deze masterclass verzorgde. Ik denk aan de SUP wedstrijden die we hebben mogen mee ontwikkelen en de literaire caravan. We hebben al heel wat projecten bedacht samen met anderen. Makkelijk was het lang niet altijd, maar telkens was het voor ons nieuw om te doen, en dus extra leerzaam! Na iedere mislukking, na ieder falen, is het slikken, is het je wonden likken. Maar daarna is het zaak om snel te kijken waar we hebben gefaald, wat ging er niet goed en wat leren we hiervan?  Het is een kwestie van je schoenen weer poetsen en drogen en     doorgaan! Op naar de volgende stappen die we moeten gaan maken.
Want we moeten stappen blijven maken. We moeten blijven innoveren en dus moeten we nieuwsgierig blijven nadenken hoe we onze camping nog mooier en beter kunnen maken.  Hoe we onze gasten blij kunnen blijven verrassen, gelukkige momenten kunnen bezorgen. Hoe we onze gasten naar huis laten gaan met een hoop meer energie en inspiratie. En dan is het beter om steeds maar weer een opnieuw te kijken wat en hoe we de dingen beter kunnen doen, dan het maar de boel, de boel te laten. Want niets doen of het gewone doen, is geen optie! We zijn benieuwd, wanneer heb jij voor het laatst behoorlijk lopen falen? Wees welkom, de polletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten