-0515-442328-

zaterdag 15 september 2018

wat je wil temmen, moet je remmen

Gisteravond mocht ik op uitnodiging van de Rabobank het theaterspektakel "Stormruiter" bezoeken. Ademloos heb ik mijn ogen uitgekeken. Gevoel van enorme trots dat dit hier bij ons in Friesland is georganiseerd! Het stuk heeft me geraakt, en juist dat begon al vrij vroeg in het theaterstuk.

"Wat je wilt temmen, moet je remmen" werd er gezegd. Temmen is rustig met de mens leven en van nut zijn. Gedwee doen wat de mens wil.

Het zinnetje heeft mijn hoofd de hele dag al gehackt. Het danst maar rond en rond. Wat is dat toch met dat temmen?
Vorige week vierde mijn moeder haar 75ste verjaardag. Mijn moeder schijnt vooraf nog tegen papa hebben gezegd, dat hij mij "in toom" moest zien te houden.....
Mensen moet je dus in toom houden en wilde dieren tam. Komt allemaal op hetzelfde neer. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind mensen die tam zijn, helemaal niet zo spannend en interessant als de wat wildere mensen, zal ik maar zeggen.
Ook in het stuk van de Stormruiter was er een mooi verschil te zien tussen de karakters die wat wildere plannen hadden en de mensen die volgzamer waren. We hebben elkaar nodig. We houden elkaar in balans. De wilde plannen worden langs de meetlat van nuttig en efficient gelegd. Toch zijn het juist de wildste plannen, die zorgen voor vernieuwing!

Nooit was het gelukt om deze enorme, spectaculaire theaterproductie te organiseren, wanneer er niet iemand met dit waanzinnig plan aan de slag is gegaan. En wat een geluk dat zijn enthousiasme is overgeslagen op nog een aantal partijen, die zich hier ook sterk voor gingen maken.

Laten we gewoon, af en toe eens goed kijken, welke wilde plannen we zouden kunnen gaan ontwikkelen. Vraag je medewerkers eens naar hun wildste plannen voor je organisatie. Wedden dat dat niet alleen een hoop energie geeft aan je medewerkers, maar mocht je ze gaan uitwerken, ook je organisatie verder zal gaan helpen.
Wat nu "willen temmen?" Kom op, we gaan gas geven! Welk wild plan heb jij? Ik ben benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten