-0515-442328-

donderdag 6 september 2018

fnuikend beperkte middelen om bij te sturen


Als een ding me duidelijk is geworden dit top-kampeer-seizoen, dan is het wel: dat ik fnuikend weinig middelen heb, om goed te kunnen acteren op deze warmste zomer sinds de metingen. We hebben een topseizoen achter de rug. Met echt heel, heel veel meer overnachtingen! Maar tegelijkertijd voelde we ook, dat we heel weinig middelen hebben om bij te kunnen sturen.

We hebben een groep medewerkers, allemaal al weken voordat de echte zomervakantie ging beginnen, keurig, langzaam ingewerkt. Dus klaar voor de zomervakantie zou je denken. Maar dat was toch niet helemaal zo. We liepen tegen een aantal problemen aan, die we vooraf nooit eerder zo hadden kunnen bedenken. Het aantal overnachtingen op onze camping heeft een groei laten zien tijdens het hoogseizoen van meer dan 50%! Zoiets hebben we niet eens in onze stoutste dromen, bedacht! Dat vraagt nogal wat van je organisatie, zeker zo lastminute! In de praktijk betekende dat dus heel veel meer telefoontjes, check-inns, gasten, reserveringen en betalingen invoeren. Maar dat door de hitte en vooral door de aanhoudende droogte, de tuinman even geen gras hoefde te maaien (16h per week), geen heggen geknipt hoefden te worden (ca. 3 weken werk). De strandbar plots ipv 3h per dag wel 11h per dag open was, het vuilnis veel te weinig werd afgevoerd en als laatste, door Vitens de waterdruk werd verlaagd waardoor de urinoirs onvoldoende werd doorgespoeld (gaf echt vieze stank!) en de geisers in de chalets om de haverklap in storing raakte omdat ze met die verlaagde waterdruk niet konden werken.
Je zou zeggen, laat de tuinman bijspringen op de receptie of bij de strandbar. Maar was het maar zo'n feest dat onze medewerkers zo enorm flexibel zouden zijn....
En voordat we er achter kwamen waardoor die stank in het toiletgebouw vandaan kwam, was het hoog/hoogseizoen alweer voorbij. We hebben gedaan wat we konden, maar het was nog nooit eerder zo ontzettend intensief voor ons.

Natuurlijk genieten we van alle extra gasten, extra omzet en vooral heel veel genietende gasten die ons beloofden zeker nog terug te zullen komen. Maar ik heb meer dan ooit ook gemerkt en gevoeld dat we maar fnuikend weinig middelen hebben om goed te kunnen anticiperen op veranderende marktomstandigheden. Het was topsport, 7 dagen in de week, 12-13h per dag. We zijn nu vooral dankbaar maar ook heel erg moe en tellen de dagen af naar 1 oktober. Dan gaan we weer met winterslaap zeg maar. Ik ben benieuwd, hoe heb jij deze zomer kunnen bijsturen? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten