-0515-442328-

maandag 11 februari 2019

Gaan veel mensen dit kopen? (where is the pull)

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten of concepten zijn er altijd een aantal vragen die je je vooraf goed moet afvragen. Eentje daarvan is: Gaan veel mensen dit kopen?
Want wanneer je weet dat de vraag groot is, en het aanbod liefst erg beperkt, dan heb je een goede uitgangs positie!

En door mijn enthousiasme verlies ik hierin nog wel eens de werkelijkheid. Of wanneer ik het ga onderzoeken, blijkt dat ik vooral de sociaal wenselijke antwoorden heb gekregen. maar in de praktijk blijkt de vraag vele malen minder groot te zijn. Een mooie voorbeeld hiervan was de opberg boxen voor de wintertijd. Er waren best wel wat seizoengasten die graag ook in de winter het e.e.a in een (afgesloten schuur) wilde opbergen op onze camping. Of ze even wat van hun spullen in de loods konden opbergen. Dus dachten wij dat er behoefte was aan een soort kasten/lockers die ze konden huren. Gelukkig hebben we toen eerst even onderzocht of men dit ook wenste en welk bedrag ze hiervoor over zouden hebben. toen kwam "de aap uit de mouw". Men wilde wel in de winter hun spulletjes goed kunnen opruimen, maar men had er geen geld voor over. Wat een geluk dus dat we onze loods niet vol hadden gebouwd met lockers!
Ook een mooi voorbeeld zijn speciaalbiertjes. Ik kocht ze wel in, omdat ik zeker wist dat onze gasten daar belangstelling voor hadden. Maar in de praktijk bleek dat ze toch het gewone biertje verkozen, boven het bijzondere biertje. Niet echt een grote straf, maar op het einde van het seizoen hebben we zelf de laatste speciaalbiertjes opgedronken.
Het is dus goed om jezelf af te vragen of er wel vraag is naar dat product of die dienst. Het kan dus zomaar zo zijn, dat bijna niemand hierop zit te wachten.
Probeer, indien mogelijk, je product als een test in de markt te zetten. Natuurlijk kan dat niet bij een boomhut van een paar ton. Maar in het geval van speciaal biertjes kan je zoiets natuurlijk prima testen. Zonder dat je financieel een groot risico loopt. Daarna spelen andere vragen ook een hoofdrol. Daarover in mijn volgende blogjes meer!
Wat was je laatste product of dienst die verrassend goed aansloeg? We zijn benieuwd, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten