-0515-442328-

woensdag 27 februari 2019

kijk in een bepaalde context naar het probleem

Systemisch naar een probleem (of oplossing) kijken heeft heel veel voordelen. Je kijkt niet meer rechtlijnig of systematisch, maar je kijkt naar de context naar het probleem of oplossing. Morgen mag ik komen vertellen wat de Culturele Hoofdstad 2018 onze camping heeft gebracht.
Welke onderdelen hebben effect op het resultaat?

We hebben in 2017 al een stevige groei van plus 10% gehad t.o.v. 2016. Maar 2018 oversteeg werkelijk elke verwachting met + 50%.
Is die groei allemaal dankzij de Culturele Hoofdstad geweest? Dat denk ik niet. Maar hoeveel procent dan wel? Dat zou ik niet weten. Dat is heel moeilijk te onderzoeken. Feit is dat er zeker vier belangrijke zaken waren die ervoor zorgde dat we deze enorme groei afgelopen jaar hebben kunnen doormaken.
  • De culturele Hoofdstad 2018
  • De vier grote projecten die we zelf hebben ontwikkeld op onze camping
  • De verbeterde website (die door de training bij Google werd ontwikkeld, en alle vertalingen)
  • Het prachtige weer!
Alle vier van deze elementen zorgde ervoor dat we een enorme groei konden doormaken. Maar welk element is nu voor hoeveel procent hier verantwoordelijk voor? Deze vier krachten hebben ook nog eens een wisselwerking op elkaar. Het is een enorme complexiteit en graag willen we hier natuurlijk een overzichtelijk gecompliceerd verhaal van maken. Nu is het een (fundamenteel) complex en dus niet alleen gecompliceerd.
Wanneer we kijken naar onze camping dan zien we ook dat deze systemisch is. Om ons daarbij te helpen hebben we de merkbox waardoor we binnen de pakketpaaltjes blijven opereren van onze waarde, betekenis en ons doel. Daarom ben ik ook niet echt blij om het morgen "slechts" te hebben over onze groei in overnachtingen. Ik wil het veel liever breder trekken. Kijken naar de groei die we hebben doorgemaakt op het gebied van betekenis, van waarde, van ons doel. Graag kijk ik dan naar onze NPS scoore die gegroeid is naar een 34 met een gemiddelde gastwaardering van 8.6. Maar nog steeds weet ik dan nog niet welke waarde we hebben weten toe te voegen aan de maatschappij, de wereld en de economie? Wel weten we gelukkig wat onze ambassadeurs zouden missen, in het geval we morgen "dood" zouden zijn. Want dat is ook iets waar we dankzij de NPS scoore achter zijn gekomen. Waar we op zijn gaan sturen, sinds we met de NPS werken. Kortom, morgen mag ik wat vertellen over wat de Culturele Hoofdstad ons heeft gebracht. Ik zou beginnen met het feit dat we allemaal hier in Friesland, jaren geleden al, een stipje op de horizon hebben gezet. We hadden allemaal een gezamelijk doel. En dat alleen al maakt, dat je met elkaar plots veel meer zal gaan bereiken!
Ik zou gaan vertellen, dat het organiseren van projecten, samen met de creatieve sector, heel veel makkelijker ging. Dankzij die Culturele Hoofdstad.
Ik zou gaan vertellen dat we ons internationaal meer en beter hebben georienteerd.
Ik zou zeggen dat we dankzij alle extra aandacht in de media voor Friesland, we ook meer belangstelling kregen voor onze camping. En ik zou gaan vertellen dat we nog beter zijn geworden in samenwerken met andere. Ook met andere bloedgroepen zoals met kennisinstellingen en bestuurders.
En dat we veel meer (internationale) gasten hebben mogen ontvangen, die samen gemiddeld meer blij van ons werden, en wij van hen. Dat is natuurlijk ook heel mooi. Dat geeft ons net wat meer mogelijkheden om onze camping nu nog weer verder te kunnen ontwikkelen en daar zijn we dan ook volop mee bezig. Ik hoop dat we allemaal nu de smaak te pakken hebben gekregen van met elkaar een groots event optuigen. Ik hoop dat we samen kunnen gaan voor weer een sterke en unieke stip aan de horizon. ik ben benieuwd wat er mogen met ons gedeeld wordt. En wie weet, stuiteren er morgen weer nieuwe mensen op me af, om te vragen of we samen misschien wat kunnen doen. Ik heb nu alweer zin in morgen. Ben jij er toevallig ook bij? Wie weet, tot plots, Watersportcamping Heeg.

2 opmerkingen:

  1. Mooie voorzet voor morgen Karin! en we gaan het zeker niet alleen over de cijfers hebben. Die kan iedereen ook gewoon lezen. Nee, het gaat over het verhaal achter de cijfers, de drijfveren, de inspiratie en de ambitie. En hoe en of een stip als een culturele hoofdstad dat kan aanwakkeren / heeft aangewakkerd. Want daar gaan die stippen over! Niet over het moment zelf, maar als aanzet tot iets beters en mooiers.
    We hebben precies 3 minuten morgen voor dit gesprek, we gaan heel snel praten.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het, en we gaan heel snel praten! Oant moan

    BeantwoordenVerwijderen