-0515-442328-

maandag 18 februari 2019

hoe sla je creativiteit eruit?

Vorige week mocht ik bij een presentatie zijn in Pakhuis de Zwijger en daar werd o.a. gesproken over creativiteit en hoe dit te stimuleren. Een opgave waarvoor naar mijn smaak eigenlijk elke organisatie voor staat. Zonder creativiteit kan je zelden uitdagingen goed oplossen!

Dus zat ik daar met gespitste oren en mijn aantekeningenboekje. (Ja ik schrijf nog steeds overal en ergens in mijn schriftje) Wanneer je echt wilt innoveren, en dus een uitdaging wilt oplossen, dan vraagt dat nogal wat van je organisatie. Dan moet er wel ruimte zijn, om weer helemaal opnieuw te kunnen beginnen. Anders sla je de creativiteit eruit!
Ik moet zeggen, ik ben meer dan eens totaal opnieuw begonnen aan een project op onze camping. Achteraf waren dat altijd heel erg leerzame momenten, maar natuurlijk lang niet altijd leuk. Ik kan me nog goed herinneren dat ik samen met Hans Robertus bezig was om hier in Friesland een groot project in de gastvrijheid op te gaan tuigen. We troffen enthousiaste mensen, we kwamen regelmatig bij elkaar. Reden heel wat kilometers af en hingen nog vaker met elkaar aan de lijn. Ondanks de royale tijd die we hiervoor namen en alle inspanningen, het is ons niet gelukt om het World Hospitality Forum op te tuigen. Gastvrijheid in een generatie aan Friesland te kunnen koppelen. Zoals agri gekoppeld is aan Wageningen. Iedereen die een vraag heeft over vernieuwende agri, die weet dat hij naar Wageningen moet gaan. Hetzelfde idee hadden we voor gastvrijheid. Maar helaas, het is nooit wat geworden, met pijn in ons hart. Met heel wat gemaakte kosten.......Dan lijkt het wel allemaal voor niets geweest. Zo voelde het ook een tijdje. Toch moet je daar overheen stappen en weer door kunnen gaan. Gewoon weer opnieuw beginnen met een ander project. En geloof het of niet, gewoon weer opnieuw beginnen, start dan altijd weer beter, rijker!
Ik weet als geen ander waar ik nog ondersteuning bij nodig heb. Dus zoek ik die erbij. Ik krijg weer hernieuwde energie en vol plezier ben ik zomaar begonnen aan een volgt project. Heel anders, en toch ook weer met veel overlap. Maar in ieder geval met weer meer kennis. Kennis over mezelf en vakinhoudelijke kennis.
Hoe doe jij dat binnen je organisatie? Geef jij ruimte aan totaal weer opnieuw kunnen beginnen? Alles even overboord gooien en vanaf nul weer beginnen aan een project? Of denk je, dat doen we nooit meer? Ik ben benieuwd, laat je het ons weten? Wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten