-0515-442328-

maandag 8 juni 2015

"omdat ze bij een ontbijt van 17€ alles meejatten"

Hoe bepaal je je prijzen? En welke effecten hebben je prijzen op het gedrag van je gasten? Ik had wel nagedacht over prijzen als communicatie middel, als middel bij je propositie, maar sturend op gedrag?

Laat je prijzen aansluiten bij je waarden die je wilt uitstralen, passend bij je doelgroep. Want neem nu het ontbijt van een zekere hotelketen, die vragen 17€ voor het ontbijt. Je ziet een heel groot verschil tussen de zakelijke markt die gebruik maakt van het ontbijt, en die van de consument die via bv. vakantieveilingen gaat overnachten en ontbijten. Generaliserend kun je zeggen dat die laatste groep zich helemaal tegoed doet aan het ontbijt buffet om vervolgens ook nog eens wat fruit, jam en al het andere dat zich makkelijk in een tas laat glijden, meejat. Dat komt omdat die 17€ zoveel meer is dan ze redelijk vinden voor een ontbijt, dat er nog maar weinig ethische bezwaren kleven aan het meejatten.
Kennelijk past die 17€ niet meer bij de overnachtingsprijs en doelgroep.
Het Bluecollar Hotel in Eindhoven hanteert om die reden een bedrag van 8€ voor een ontbijt, mits direct bij de kamer is gereserveerd. Bij die 8€ wordt er helemaal niet meer zo gepropt tot elk hoekje van je maag gevuld is, en bovendien, er wordt niks mee gejat.
Kennelijk is deze prijs wel in balans met de perceptie van de gast.
Ik zeg niet dat die 17€ van die zekere hotelketen niet klopt, maar die 17€ lokt bij een bepaalde doelgroep wel onethisch handelen uit! En ook dat zijn zaken waarover je na zou moeten denken.
Ik had nog nooit eerder vanuit dat perspectief gekeken naar de prijzen. Een mooi "winterklusje" om vanuit dat perspectief naar de prijzen die wij op onze camping hanteren te gaan kijken.
Nu kijken we toch vooral naar wat de dingen kosten, en wat we ervoor moeten vragen om uit de kosten te kunnen komen en nog een boterham te kunnen verdienen. Gelukkig wordt er niet heel vaak wat bij ons vernield, maar ik moet je zeggen, we hebben die tijd wel mee gemaakt. Zou dat met onze prijzen te maken hebben gehad, of met het type doelgroep? Of, en ook dat is een optie, waren het mensen van buiten de camping. De waarde die je biedt voor een bepaalde doelgroep moeten in balans zijn met de prijzen die je hanteert, zoveel is wel duidelijk. Heb jij nog tips voor ons? Hoe bepalen jullie de prijzen? Waar let je allemaal op? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten