-0515-442328-

donderdag 4 juni 2015

succes is een combi van visie, uithoudingsvermogen en charisma

We beginnen allemaal met een onderneming omdat we denken dat we daarmee ons brood kunnen verdienen en hopelijk nog ietsje meer. Daarvoor heb je succes nodig, maar succes is zeker niet iets vanzelfsprekend!

Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben. Maar het is nu net het geluk dat je niet zelf in de hand hebt. Andere factoren als visie, uithoudingsvermogen en charisma, het is allemaal te ontwikkelen. Sterker nog, volgens mij hebben jij en ik de plicht om ons steeds maar weer te blijven ontwikkelen. Immers stilstaan is achteruitgang en de steeds sneller veranderende maatschappij vraagt om een sterke aanpassing. De visie die je hebt, die ontwikkelt zich ook, je leest vakbladen en artikelen, je lees vakboeken, bezoekt congressen, workshops en beurzen. Kortom, je houdt je vak en alle ontwikkelingen goed bij, zo ben je ook in staat om je visie steeds sterker te ontwikkelen. Je praat met adviseurs en vakgenoten en laat je ook door hen inspireren. Met die visie ontwikkeling komt het zo wel goed!
Je uithoudingsvermogen, dat is een dingetje. Heb je voldoende financiele middelen om het ook als het even tegen zit, uit te kunnen houden? Barst jij van de ideeen maar haak je bij het eerste de beste drempeltje al af onder het mom van, jammer maar dat lukt ook niet en je staakt je zoektocht? We weten allemaal dat we onze fysieke uithoudingsvermogen trainen wanneer we net een beetje over onze grenzen heen gaan. In ieder geval over de grens van comfortabel. Dat is met je zakelijke uithoudingsvermogen niet anders. Als ik elk project dat we opstartte, bij iedere eerste de beste weerstand had opgegeven, dan waren Tommy Wieringa en bv. Marcel Kampman of Rene Boender hier nooit geweest. Doorzetten, ook als het meer dan gemiddeld energie van je vraagt!
En dan charisma, je hebt het of niet of toch? Tuurlijk kan je ervoor zorgen dat je er steeds aantrekkelijker uit gaat zien. Datzelfde geldt voor een bedrijf, kijk maar eens wat het verschil is op een beurs, waarom is het op de ene stand drukker dan op de andere? Het is niet alleen de locatie, hoewel dat wel een heel belangrijk onderdeel van het bereiken van mensen is, maar het wordt ook heel erg bepaald door de sfeer, de verrassingen en dat soort dingen. Neem nu alleen al de verlichting, een irritant flikkerende lamp is voor mij echt een wegjager, zeker wanneer het licht ook nog eens veel te wit zou zijn. Zorg voor een charismatisch bedrijf. Vraag adviseurs, vooral ook branche vreemde adviseurs, die kunnen je prima adviseren en vraag het je eigen gasten, door welk bedrijf wordt je meer dan gemiddeld aangetrokken? Dat soort dingen is heel erg helpvol voor mij, want ik weet wel wat, maar jij en ik samen weten altijd meer!

Leuk als je nog een vraag voor me hebt, laat je het mij weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg (die leuke camping uit Friesland)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten