-0515-442328-

dinsdag 18 augustus 2015

de "winst" van een presentatie voorbereiden

Ik heb net de opdracht gekregen om weer een presentatie te mogen voorbereiden voor een groep vakgenoten. En een presentatie mogen houden heeft meer voordelen dat louter en alleen de financiele vergoeding! Het dwingt mij om nog weer eens goed te kijken naar mijn verhaal.

Mijn verhaal, ons verhaal over onze camping, over het wel en wee, over de grotere keuzes die we hebben genomen en over de effecten daarvan en presentatie dwingt mij weer om te kijken naar de kern van het verhaal. Het hele verhaal kan ik niet gaan vertellen, daarvoor is de tijd te beperkt. Ik kan kiezen voor een hoofdstukje van ons verhaal. Teveel willen vertellen in een korte presentatie is misschien wel de meest gemaakte fout bij presentaties. Nu wordt het het hoofdstuk: hoe gaan wij om met innovatie. Waarom innoveren we? Domweg omdat onze type gasten graag steeds weer nieuwe dingen willen beleven, willen zien, proeven, horen. Als we het omdraaien, wat als we niet meer innoveren? Dan zal onze camping ofwel afzakken in de product levens cyclus, ofwel we gaan DOOD! Onze camping richt zich immers op de innovators, en als er een groep is die vooral veel innovatie willen zien en beleven, dan is dat deze groep wel! Alle keuzes die we maken en hebben gemaakt beginnen bij onze gasten. Dus dat geldt ook zo voor wat betreft de innovatie. Hoe innoveren we? Dat doen we heel bewust, we proberen in creatieve sessies elkaar helemaal "gek" te maken door associatief te denken, wanneer het gaat om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Wanneer we van leveranciers bestaande producten of diensten gaan afnemen, dan werken we vooral met onze methode V.A.M.P. (Vernieuwend, Anders, MVO en Persoonlijke aandacht) De dingen die het beste vamp-en (het is inmiddels gewoon een werkwoord bij ons geworden) daar gaat dan onze voorkeur naar uit. Maar ook telkens goed luisteren naar je gasten. Vooral luisteren naar het type gast waarvan je er nog wel 100 meer wilt hebben. Door goed naar hen te luisteren, ontwikkel je je vooral ook voor dit type gast!
Maar boven al, we vinden het heel erg leuk om steeds maar weer opnieuw te kijken wat er nog beter kan, hoe het nog toffer kan. We hebben niet het doel om zoveel mogelijk geld te verdienen met onze camping, we willen de meest waardevolle camping ontwikkelen voor onze doelgroep. De wereld een beetje mooier maken met onze camping. En natuurlijk willen we daar een boterham mee verdienen. Maar als we voor het grote geld zouden gaan, dan hadden we de camping allang omgebouwd naar een prive bungalowpark. De boel verkaveld verkopen voor de hoogste prijs en dan ....had ons hart niet zo geklopt. Want dit is wel het tofste werk dat er bestaat! Telkens weer kijken hoe gasten blij worden door en op je bedrijf. Gewoon omdat we ervan hebben gemaakt wat we ervan hebben gemaakt. Omdat we daar nieuwe dingen doen, die we doen.
Maar waarom is het nu zo goed dat ik een presentatie mag voorbereiden over innovatie? Omdat ik ons verhaal tot in de kern moet vertellen. Het dwingt me om met een soort helicopterview naar dit hoofdstuk te gaan kijken. Het is als een soort langere elevator pitch. Je kunt er niet al te veel in stoppen, dus moet je snel tot de kern komen! Een presentatie verhaal voorbereiden, de plaatjes die ik erbij zoek, de woorden, alles is in dienst om dit verhaal zo kort en bondig mogelijk te vertellen. Met voldoende inspirerende voorbeelden erbij. Want het moge helder zijn, de presentatie moet een inspirerende werking hebben.
Hoef je voor niemand een presentatie te houden? Een presentatie voorbereiden heeft toch nut, al was het maar om jezelf te dwingen om je even los te maken van je dagelijkse sleur en analytisch te kijken naar je eigen organisatie. Zeker weten dat er nog het nodige kan worden bijgeschaafd!
Ik ben benieuwd, over welk hoofdstuk van ons verhaal zou jij een presentatie willen volgen? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten