-0515-442328-

dinsdag 25 augustus 2015

paspoort

Ze staan meer dan eens bij ons in de receptie met een paspoort in hun handen. En telkens weer vertel ik dat ik die niet hoef in te zien, immers wat is dat voor een teken? Ik vind het een groot teken van wantrouwen. Wanneer jij en ik samen zaken doen, dan moeten we elkaar toch kunnen vertrouwen? Een paspoort geeft mij echt niet meer of minder vertrouwen. Ik let op heel andere dingen!

Een paspoort draagt niet bij aan een vertrouwd gevoel ontwikkelen. Het is eerder een teken van wantrouwen en zo willen wij niet tegenover onze gasten staan! Hoe kunnen we zaken doen, als we elkaar niet eens zouden vertrouwen? Het past ook totaal niet bij onze "open" camping waarbij we zo min mogelijk regeltjes willen opdringen en het gezonde verstand en het gevoel belangrijker vinden dan dat we ons trachten overal tegen in te dekken. Daarom hebben we ook geen slagbomen, waar dienen die eigenlijk voor? Wat is de functie en zijn slagbomen daarbij wel sterk ondersteunend? Anders geeft een slagboom naar mijn smaak wel een heel naar signaal, dan lijkt het er meer op dat je een getto in gaat rijden, of een huis van bewaring!
Borden met verboden dit, verboden dat, helpt dat nu werkelijk om het gewenste gedrag meer dan gemiddeld te zien? Ik geloof er niets van, ik geloof veel meer in het voorbeeld stellen van het gewenste gedrag. Wanneer ik zelf langzaam rij op de camping, dan zal een ander ook eerder wat langzamer gaan rijden. Wanneer ik zelf zwerfvuil loop op te rapen, zal een ander toch net iets eerder de dingen zelf ook in de kliko stoppen. Wanneer ik niet vraag om een paspoort en vertel dat ik dat geen mooi signaal vind, dan heb ik direct al een betere vertrouwens band. Want impliciet vertel ik ze dat ik ze vertrouw, en dat voelt prettig aan! Daardoor voel je je alleen nog maar extra welkom, en daar gaat het toch om, juist in onze gastvrijheid-sector!

Hoe ontwerp jij een prettige, gastvrije omgeving voor je gasten en hoe kijk jij naar regeltjes en in hoeverre die bijdragen aan hun doel? Ik ben heel benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten