-0515-442328-

zaterdag 10 september 2016

durf te discrimineren!

Gasten segmentatie, het is zo belangrijk om, ongeacht je branche, te kunnen overleven. Kijk maar eens naar een winkel als V&D die er voor alle klanten wilde zijn. Je bent dan zo ontzettend kleurloos geworden, dat je eigenlijk niemand meer aanspreekt.

Durf te discrimineren, durf kleurrijk te zijn! Laat duidelijk zien, horen en voelen dat je er eigenlijk alleen maar voor een bepaald type gasten bent. Daarom waren we in 2008 ook zo blij met het segmentatiemodel van de Recron. Het heeft ons inzicht gegeven in de wensen, behoeften van de doelgroep gasten waarop wij ons richten. Welke triggers goed werken en welke niet. Hoe we ze kunnen bereiken en waar. We zijn er duidelijk niet voor iedereen. In 2008 was al 42% van onze kamperende gasten de “paarse vakantieganger”. Dat percentage is in de loop der jaren alleen maar heel veel hoger geworden. Natuurlijk hebben we in het begin, door onze wat radicalere positionering, gasten verloren. Want gasten discriminatie betekent automatisch ook dat je voor een heel aantal gasten juist niet meer aantrekkelijk bent! We willen met hun wensen en behoeften geen rekening houden. We hebben ons op zwakke momenten heus wel eens achter onze oren zitten krabben, is dit echt wel de juiste keuze geweest? Maar nu kunnen we alleen maar zeggen dat we heel blij zijn. Blij met deze doelgroep, de soort gasten die in potentie allemaal onze vrienden hadden kunnen zijn. Die van dezelfde dingen houden, dezelfde zaken belangrijk vinden, als wijzelf. Het soort gasten waar we geen toneel voor hoeven op te houden. Het soort gasten waar we graag onze tijd en energie aan willen besteden. Het soort gasten die onze acties, onze producten en diensten, weten te waarderen. Gewoon gasten waar wij blij van worden, en zij van ons.

Durf te discrimineren zei Henrich Slobbe tijdens zijn masterclass van afgelopen week. En ik ben het volledig met hem eens. Wanneer je je op de voor jou, juiste soort mensen richt, dan valt er uiteindelijk veel meer te winnen. Heb jij met je organisatie al een discriminerende groep gasten waarop je je richt? En hoe bevalt dat, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten