-0515-442328-

dinsdag 27 september 2016

wat ik heb geleerd van mijn "bijbaantje" bij TEDx

Ik ben dit jaar alweer voor de tweede keer scout en coach van een aantal sprekers bij TEDxFryslan. Overmorgen is het alweer zover en de spanning stijgt. Want voor mij is eigenlijk maar een ding dat telt: zullen "mijn" sprekers in staat zijn om het publiek te raken?

De verwachtingen zijn hoog, TEDx is een prachtig podium, maar iedereen weet dat dit wel echt de champions league voor de sprekers is. Het is mijn taak om er alles aan te doen om de sprekers als beste te laten praten. Hoe ontzorg ik ze? Hoe maak ik ze comfortabel? Hoe zorg ik ervoor dat ze hun beste talk ever houden? De lat ligt hoog. Natuurlijk voel ik ook die spanning. Uiteindelijk draait alles om de talks van de sprekers. Meer dan 100 vrijwilligers zijn er betrokken bij het event. Met "mijn' sprekers hebben we meerdere keren de talk geoefend. Niet alleen om goed te sturen op die befaamde 18 minuten, maar vooral hoe de talk zoveel mogelijk de bezoeker zal gaan raken! En hoe bouw je nu zo je verhaal op, zodat het de bezoeker gaat raken? Een talk waarbij de bekende Why (Sinek) wordt uitgelegd is voor de meeste al wel helder. 

  • Dus begin je met je Why! 
  • Daarna ga je door naar WHAT 
  • om af te gaan sluiten met de HOW. 

Hierdoor is het een persoonlijke talk geworden, eentje die van diep uit iemand is gekomen. En ik heb een goed gevoel bij de sprekers die ik dit jaar, samen met mijn mede-scout Wietze, heb mogen begeleiden. De Why, What en How zit er in, de tijd is getraind net als hier en daar een leuk grapje en zijn de bijpassende attributen compleet. De kleding is doorgenomen, en zelfs is hebben we het gehad over de voorbereidende momenten, net voor de opkomst van hun talk. Want een ieder bereid zich op eigen wijze voor. 
Heb je donderdag a.s. nog tijd om ook deze mooie dag mee te beleven, wellicht dat je nog een last minute ticket kan regelen! Dan zie ik je dan, leuk! 
Ik heb er weer veel van geleerd, want ook al ondernemer komt het regelmatig voor dat je een presentatie mag verzorgen. Uiteindelijk wil je ook dan dat de bezoeker wordt geraakt door je verhaal. Wanneer heb jij voor het laatst een presentatie gehouden? En zat daar ook de opbouw: Why, What en How in verwerkt? Ik ben benieuwd, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten