-0515-442328-

maandag 5 september 2016

functioneel ruzie maken

Heel vaak moet ik tot tien tellen. Ik denk dat jij dat ook heel regelmatig doet. In mijn hoofd is er dan al van alles gezegd en gedaan. Maar uiterlijk lijk ik vaak toch weinig geraakt. Toch heb ik me dan boos gemaakt! En soms dan ben ik nog niet eens echt boos, maar maak ik me vooral boos, omdat ik denk dat het ons helpt!

Ruzie maken, omdat je een meningsverschil dan net wat beter op kan lossen. Het kan, want niet altijd is tot tien tellen het beste. Van de week roemde iemand me omdat ik zo lief ben. Dat ben ik ook, maar ik kan zeker ook heel boos zijn, heel verdrietig, heel teleurgesteld. En soms is er in een meningsverschil zo'n ander perspectief van waaruit de ander denkt te kunnen handelen, dat boosheid tonen dan juist heel verfrissend kan zijn. Soms hebben mensen zo'n moeite om vanuit ons perspectief naar de zaak te kijken, dan schrikken ze wanneer je je boosheid laat zien. Dan zien ze dat je heftig emotioneel bent, en dat kan zeker in bepaalde situaties helpen. Helpen bij de zaak vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Het kan de "lucht" tussen de verschillende partijen klaren. De dingen worden dan besproken en de negatieve energie kan dan ontladen worden. Functioneel ruzie maken, ik kan me zo een aantal keren voor de geest halen. Gelukkig gebeurt het niet vaak, het voelt nooit lekker om ruzie te maken. Maar dat rot gevoel moet je ook niet belemmeren af en toe juist wel je boosheid te laten zien. Ik weet nog afgelopen seizoen, we hadden een afstudeerstagiaire die steeds maar weer, steeds een beetje meer probeerde zijn zin te krijgen. Inmiddels was het al ver voorbij onze grenzen en onze belangen. Op een goed moment heb ik hem, ongezouten, laten merken dat ik echt boos en teleurgesteld was. Tuurlijk schrok hij daarvan. Dat had hij niet gedacht! Hetzelfde was de keer met het Waterschap. Twee jaar waren ze in onderhandeling geweest over de noodzakelijke dijkverhoging. Jacob vertelde me, Karin we krijgen het niet voor elkaar. Het voelde weer zo ontzettend onrechtvaardig, ik ben toen met ze gaan praten. Nu ja, praten, ik vertelde rustig, maar heel duidelijk merkbaar boos, dat ze nu met de bitch te maken hadden. Dat we al meer dan de nodige nachten van ze wakker hadden gelegen. Dat we geen agrarisch bedrijf zijn, maar een recreatie bedrijf en dus dat we andere belangen hebben. Of de keer dat een van de seizoengasten kwam met een lijst vol met zaken die we naar haar smaak direct zouden moeten aanpassen. Een lijst, zo lang, dat je het al lang niet meer op twee handen kan tellen. We hebben haar toen verteld dat we niet begrepen dat ze hier op de camping kamperen. Als er zoveel mis is, dan zoek je toch een heel ander type camping?
Je boosheid laten zien, soms is het heel functioneel. Wanneer heb jij je boosheid niet weg lopen tellen en heb je dat laten zien? We zijn benieuwd, wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten