-0515-442328-

maandag 29 januari 2018

de snelste manier om....

afgelopen week mocht ik weer een paar leuke masterclasses meemaken bij KVN. Een daarvan was die van Maria Genova. Maria vertelde veel, was lang niet altijd goed te volgen maar gaf wel een heel aantal tips & tricks hoe je o.a. een persbericht efficiënt kan ontwikkelen. Ik zat dan ook haar hele presentatie driftig mee te schrijven!

Een van de tips was wellicht een erg open deur. En toch, ik betwijfel of ik hem spontaan zelf wel zo zou hebben toegepast. Gewoon omdat ik misschien door de drukte die we dit jaar extra hebben, zou hebben gekozen voor het aanlokkelijke luie uitbesteden. Misschien zou ik gebruik hebben gemaakt van de diensten van een bureau dat persberichten voor je wilt schrijven en verzenden.....
Juist onder druk maak ik niet altijd de meest efficiënte keuzes. Komend jaar hebben we vier (!) projecten op onze camping, die we graag in de schijnwerpers willen zetten in het nieuws. Ze hebben een nieuws waarde. De ene wat meer nog dan de ander. Maar juist het project dat er binnenkort klaar voor is om op de markt te gaan introduceren, is misschien wel die, met de hoogste nieuwswaarde. Dus nu moet ik even opletten wat de meest efficiënte wijze is om in het nieuws te kunnen komen.
  • Stuur nooit een standaard persbericht naar alle redacties, maak het zo goed mogelijk toegespitst op die ene redactie.
  • Ken je iemand persoonlijk van de redactie? Zet zijn of haar naam er duidelijk boven! Leef je goed in, in het publiek dat hij bereikt en schrijf je persbericht vanuit het perspectief van deze doelgroep. 
  • Zorg dat je er altijd een duidelijk plaatje bij meestuurt! Nu zijn we van het eerste project niet in staat om daarvan mooie foto's te maken op onze locatie, het gaat hier om een innovatie. Dan willen we natuurlijk graag wel beelden meesturen waarbij we en mooi weer hebben, en gezellige mensen op het plaatje en vanuit het juiste perspectief genomen. We zijn niet in staat om dat plaatje met een foto al snel te creëren. De bomen hebben op dit moment nog geen blaadjes aan de bomen. Dat zou al een heel ander beeld geven. Maar hoe dan wel? We hebben onze "huis- grafisch designer" gevraagd om eerst voor het persbericht een paar leuke tekeningen ervan te maken! Helemaal in de huisstijl zoals we vaker van hem tekeningen krijgen. Straks, als het nieuwe project helemaal draait, zullen we natuurlijk snel met foto's en video's aan de slag gaan! Want vanzelf willen we dit project ook voldoende aandacht gaan geven op onze eigen website en sociale media kanalen.
  • En als laatste, breng je persbericht bij belangrijke pers, gewoon zelf weg. 
Gewoon omdat je zelf als geen ander de redacteur kan enthousiasmeren. Omdat het lastiger is om een persbericht in de prullenbak te gooien, als je connectie hebt gemaakt met de persoon achter het persbericht. Weet je hoeveel persberichten er op het bureau van een redacteur terecht komen? Dan weet je weer wat je zoal moet doen, om door te kunnen dringen en zijn gunfactor te bemachtigen.
Dus nu weet ik weer wat toch de snelste manier is om een persbericht geplaatst te krijgen. Niet kiezen om het uit te besteden, per redactie aanpassen, voorzien van kwalitatief mooie beelden en ....
zelf wegbrengen!
Mocht je willen weten wat onze vier projecten zijn, hou het nieuws maar goed in de gaten! Of blijf onze camping volgen, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten