-0515-442328-

maandag 15 januari 2018

Het gaat hier op zijn: 11 en dertigst

De betekenis van de uitspraak kende ik wel. Maar nooit eerder dacht ik na over de herkomst. Grappig dat dit typisch Fries is. En ik herken er ook wel wat in terug in de cultuur die er hier heerst in Friesland.

Ik heb Klaas aan de lijn en die vertelt mij over 11 en dertigst. Hij heeft het opgezocht en dus ging ik het ook nog eens opzoeken. Inderdaad hij heeft gelijk! Dit is wat hij vond:
d.w.z. langzaam, op zijn doode gemak. Sedert de 18de eeuw meent men, dat deze uitdr. ontleend is aan de langzame wijze, waarop de Staten van Friesland, bestaande uit de afgevaardigden van 11 steden en 30 grietenijen, beraadslaagden.
Langzaam, dat is wat ik hier in Friesland ook regelmatig merk. Laatst kwam ik nog in de overvolle slagerij terecht. Allemaal mensen die een hoop vlees bestellingen hadden vanwege de kerstdagen. Maar aan Harm kon je niet veel merken. Die bleef vrolijk pratend, in hetzelfde tempo als altijd, rustig zijn ding doen. Als het je niet bevalt, dan moet je even ergens anders je vlees gaan halen!
Hetzelfde is er bij de supermarkt in ons dorp aan de hand. of het nu een lange rij wachtende kopers staat of niet, Sia zal altijd uitgebreid aan je vragen hoe het gaat. Ze hebben wel een of meerdere kassa's in werking, maar snel de ene na de andere gast helpen, dat doen ze niet.
Als je snel boodschappen wil doen, dan moet je of op een heel rustig moment gaan, of naar een andere supermarkt.
Maar als je dan eenmaal staat te wachten, omringt door andere dorpsbewoners, dan kan het ook gewoon echt gezellig zijn. Dan sta je plots weer te praten met mensen die je gewoonlijk voorbij fietst. Misschien met een vrolijke "Hoi", maar dat was het dan. Nee nu stond ik bij de slager gezellig wel tien minuten te praten met Chris. Chris stond ook te wachten tot hij dan eindelijk aan de beurt was. We kennen elkaar wel, maar spreken elkaar eigenlijk nooit meer. nu dus wel en wat leuk dat hij me vertelde dat hij van de zomer gezellig bij ons strandbarretje een drankje had genomen. Dat hij zo vol lof was over onze jongens. Natuurlijk begon ik te glimmen van oor tot oor als trotse moeder!

Het is goed om af en toe op zijn 11 en dertigst te leven. Maar soms dan kan het ook bloedje irritant zijn. Vooral als je een wat ongeduldig type bent zoals de meeste ondernemers! Het moderne leven is van kick naar kick. Van hoogste prioriteit, naar de volgende deadline. Dan denk je: "Hoe lang wil je nodig hebben om een (suffe) beslissing te kunnen nemen?" Maar goed, soms is het fijn als je even in de hoogste versnelling kan leven, en soms is het juist heerlijk om alles op zijn 11 en dertigst te kunnen doen. Ben jij toe aan even in je eerste versnelling te leven? Wees welkom op onze camping in Friesland, daar kan je dat heel goed! Watersportcamping Heeg, de polletjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten