-0515-442328-

vrijdag 15 maart 2013

Data als grondstof

Hadden we vroeger een kaartenbakje met daarin de reserveringen-en gastgegevens als naam, adres, telefoonnummer. In ons hoofd hadden we alle "zachte factoren" zoals o ja, die gasten hadden een dochter met een allergie voor wespen en ze vertelde zo leuk over hun toertochtje met de boswachter.
Je wist dus in je hoofd precies om welk "type"gast het ging en bovendien voelde je intuitief ook al aan wat de wensen en behoeften waren van deze gasten.
Deze vroeger was voor het tijdperk van internet die ongeveer gelijk viel met onze website en boekingssysteem.

In ons boekingssysteem kunnen we heel veel gegevens kwijt, we kunnen met een paar klikken op het toetsenbord zien wie wanneer voor het eerst een brochure heeft aangevraagd bij ons. We kunnen zien welke arrangementen ze hebben geboekt en we kunnen zien of het vroege of late boekers zijn,  het betalings gedrag en hoe ze onze camping hebben gevonden.
Via alle social media kanalen, achter onze website, overal zitten analyse systemen die je per aangegeven periode kan analyseren. Hoe lang kijkt iemand op een bepaald moment naar welke berichten? Wat gebeurt er wanneer de button rood van kleur is, en wat wanneer dezelfde button, op dezelfde plaats geel is.
Het heeft allemaal effect op hoe je je producten, diensten en communicatie optimaal kan inrichten, passend bij de wensen en behoeften van de door jou gedefinieerde doelgroep.

Maar wat is er gebeurd? We zitten als een "gek" naar statistieken en grafieken te kijken en komen nauwelijks nog toe aan het face to face gesprek? Het moet niet gekker worden. Immers weet je toch zelf in mum van tijd met welk vlees je in de kuip te maken hebt.
Ik vertel mijn stagiaires altijd:
Als je een volle trein binnen stapt en je ziet vier vrije stoelen, dan heb je toch in fracties van seconde bepaald naast wie je wilt gaan zitten? Je intuitie volgens, en volgens mij is dat je belangrijkste instrument, de verzamelde data in je eigen brein!

Welke databank laat jij leidend zijn in de aansturing van je organisatie?
Wanneer mag jij naar buiten en je eigen gasten in het wild ontmoeten?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, maar zou jullie ook graag in het wild ontmoeten op onze mooie camping, wees welkom! De Polletjes Watersportcamping Heeg
http://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten